Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

‘Wetenschappelijke’ kennis

  • Opvattingen ‘wetenschappelijk juist’ = niet zo belangrijk  ‘werken’ ze? (vb. landbouwer kan uit ervaring soms weersvoorspellingen doen zonder wetenschappelijke achtergrond weersveranderingen)
  • ‘kennis’ ≠ ‘wetenschappelijke’ kennis
  • Oorspronkelijke vormen van kennis
    • Taboesfeer
    • Magisch denken
    • Mythen
    • religie
  • voor uitoefenen controle op werkelijkheid  magische handelingen centraal

Lees meer...

Tacit knowledge

  • Bewuste kennis: slechts klein deel van alle kennis
  • Tacit knowledge (Polanyi) = ervaringskennis, intuïtief en impliciet
  • Vaardigheden(vb. autorijden, zwemmen)
    • Eerst bewust aanleren (= knowing-that)
    • Pas echt als vaardigheid als ze geïnterioriseerd (= knowing-how/embodied knowledge)
  • Klassieke wetenschapsbeoefening(vb. vaardigheden om problemen op te lossen)
    • Expert handelt + oordeelt
    • Zonder expliciet nadenken over principes en regels
    • Maakt gebruik van know-how (bevat heel wat impliciete kennis en vaardighede) + fundamenteel vertrouwen in eigen praktijk

Lees meer...

Manipulatieve interesse

  • Obv kennis
    • leefwereld controleren/inrichten/manipuleren
    • gedrag aanpassen aan werkelijkheid
    • voorspellingen maken
    • handelingen plannen
  • Evolutionair voordeel: ‘zwak beestje’  enkel overleven door ‘te slim af te zijn’
    • Gedrag en omgeving aanpassen obv informatie buitenwereld
      • Gevaren ontlopen
      • Efficiënter voedselvoorziening
      • Partner vinden
      • Onthouden + leren uit eerdere ervaringen  groter voordeel
      • Mentale voorstelling maken  problemen aanpakken op abstract niveau VOOR het eigenlijke handelen
  • Omgang met het vreemde
    • Vreemd: onzeker + angst
    • Obv kennis + verbeelding  wereldbeeld aanpassen  plaats geven = niet langer vreemd
    • Alle culturen/alle tijden  wereld ‘begrijpen’ + plaatsen in betekenisvolle context (narratief, mythologisch + rationeel-wetenschappelijke basis)

Lees meer...

Cognitieve kennis

  • Homo sapiens sapiens  deze soort = meest intelligente
  • Cognitieve informatie speelt bijzondere rol
  • Bijzondere capaciteiten daarvoor  zintuigen/zenuwstelsel/groot brein
  • DAARDOOR: informatie buitenwereld
    • Opnemen
    • Onthouden op cumulatieve en bewuste manier
    • Systematisch ordenen
    • verwerken
  • TAAL: informatie conceptualiseren + meedelen aan anderen
    • Daardoor informatie verspreiden
    • Doorgegeven over generaties
    • ontstaan cultuur, kennis & wetenschap!

Lees meer...

Mängelwesen

  • Mens = biologisch onvolgroeid, veel minder gedetermineerd door instincten
  • ‘instinct-arm’ wezen
  • Nood aan informatie over zichzelf en leefwereld  overleven
  • Cultuur en socialisatie = grotere rol dan andere dieren

Lees meer...

Relatie tussen levensbeschouwingen – overheid

  • Rigide opvattingen scheiding kerk – staat ≠ enige mogelijkheid
    • Levensbeschouwing & politiek = 2 velden met eigen logica/regels
    • Autonomie spelregels  gevrijwaard worden
    • ALS spelregels domein gerespecteerd
      • niets mis met politiek engagement uit religieuze inspiratie
      • niets mis met overheid die zich levensbeschouwelijk inlaat (vb. subsidiëringen,..)
    • scheiding kerk – staat ≠ levensbeschouwing & politiek niets met elkaar
    • altijd een verhouding MAAR hoe zal die worden ingevuld?
      • Minimaliseren/niet bestaan/actief aan de slag

Lees meer...

Actief pluralisme

  • Morele gevoel = passief pluralisme
    • Uitsluiting obv ideeën = onaanvaardbaar
  • MAAR erkenning van de rol die levensbeschouwingen spelen in dagelijks leven
    • Wel interessant genoeg voor publieke discussies
    • Wil mogelijkheid van dialoog, kritische reflectie en herbronning levensbeschouwelijke thema’s opnieuw exploreren
    • Moedigt inhoudelijke positionering aan
    • NIET: tolerantie  inhoudelijke positionering

- MOGELIJK: eigen overtuiging + respecteren andere opinies

- TROUWENS: pas omdat mensen uitkomen voor verschillende levensbeschouwingen  pluralisme + tolerantie nodig

Omslag passief naar actief

  • Interpretatie ‘privatisering’ levensbeschouwing
    • Privatisering levensbeschouwelijke keuze = verward met privatisering levensbeschouwing zelf
    • ‘keuze’ = persoonlijke gewetensvrijheid
    • MAAR levensbeschouwing zelf ≠ privé-zaak

- Laat zich niet beperken tot persoonlijke levenssfeer

- kan hele denken en handelen mens doordringen

- Is constitutief voor (morele) identiteit

  • Onhaalbaar om  eisen geloofsovertuiging ‘thuis’ + levensbeschouwelijk neutraal in publieke ruimte
Lees meer...

passief pluralisme

  • Individualisering/privatisering levensbeschouwing
  • Middel moderne tijd
  • Vermijden van godsdienstoorlogen & religieuze intolerantie
  • Zorgde voor passief pluralisme
  • Alle (openbare) discussie  privé-sfeer
    • Toch geen redelijke discussies mogelijk
    • Altijd gevaar van twisten
    • Alleen verdeeldheid en onverdraagzaamheid
    • Geschrapt van publieke agenda
  • Tolerantie = niet-inmenging
  • Levensbeschouwing: individuele preferentie  niemand iets te zeggen
    • Gevaren
      • Onverschilligheid (doet er toch niet toe)
      • Bepaalde vorm van vrijheid verdwijnt  verkondigen van mening
  • Tolereert de verschillen MAAR schuwt de inhoudelijke & publieke confrontatie
Lees meer...

Erkenning van de autonomie van de mens

  • Mensen = autonome individuen  zelf uitmaken volgens welke opvatting van het goede leven ze willen leven
  • MAAR wil niet zeggen VRIJ KIEZEN
  • in een traditie
  • (niet) aangesproken door een levensbeschouwing
  •  gewetens- en godsdienstvrijheid zo belangrijk
    • WEL kritisch reflecteren over levensbeschouwelijke oriëntaties
    •  resulteert in levensbeschouwelijk pluralisme
    • Vereist tolerantie en respect tov elkaar
Lees meer...

Fanatisme in Frankrijk

  • Opvallend hoe snel na FR  een periode van (religieuze) intolerantie
  • Jacobijnse periode(1792-1794)
    • Terreurbewind olv Robespierre & Saint-Just
      • Opnieuw idee: land niet zonder levensbeschouwelijke eenheid
      • Republiek = ‘1 en ondeelbaar’  Tegen de republiek = guillotine
      • Christendom verbieden en een burgerlijke (staats)religie opleggen
      • Pantheon (kerk Lodewijk XIV)  temple de la patrie = begraafplaats voor helden republiek (vb. Voltaire)
      • Nieuwe republikeinse kalender (geen rust meer op zondag  maar decadi, 10e dag ‘nieuwe week’)
    • Spanning tussen 2 groepen
    • Machtsgreep 1974  Saint-Just & Robespierre guillotine
  • Directoire & Napoleon
    • Na val Robespierre = gematigder Directoire  burgerij heft in handen
    • ‘restauratie’ katholicisme bij Napoleon
  • Atheïstisch  deïtisch
  • ‘Cultus van de rede’ (atheïsten) – officieel 11/1793
  • Festival van de rede in de Notre Dame met plaasteren vrijheidsbeeld in koor
  • Heftige dechristianiseringscampagne (tegen zin Robespierre)
  • 5/1974: cultus van de rede afgeschaft  vervangen door de deïstische ‘culte de l’Etre suprême’
  • 1801: concordaat met Paus Pius VII

- Katholieke vrijheid van eredienst

  • Staat moet katholieke geestelijkheid onderhouden in ruil voor de (tijdens FR) genationaliseerde kerkelijke bezittingen
  • Katholicisme wordt niet terug staatsgodsdienst

Intolerantie & fanatisme niet enkel bij religies  overal waar mensen overtuigd zijn van eigen gelijk en anderen in die waarheid willen laten delen (kan ook over banalere zaken)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen