Menu

Timing van informeren

De timing van informatieverstrekking in veranderingsprocessen is een groot dilemma.
 Te vroeg leidt tot onrust.
 Te laat, dan heeft het geruchtencircuit wellicht al gewonnen, is er ook onrust en moet er achteraf veel ‘gerepareerd’ worden.

Lees meer...

Instrumenteel interactief

dat de communicatiespecialist een interactieve verandering als nieuwe ‘tool’ ziet. Na intranet, email en yammer komt er in de ogen van sommige communicatieprofessionals wéér een handig, nieuw ‘instrument’ bij om met (tegen!) de medewerkers te communiceren.

Wanneer een communicatiespecialist de communicatiemomenten ziet als instrumentele manieren om medewerkers te winnen voor de centraal geformuleerde blauwdrukverandering, dan is zij waarschijnlijk snel haar krediet bij de medewerkers kwijt.

Lees meer...

Aandachtspunt 3: de onderstroom

Politiek (tactisch) gedrag kan in de vorm van:

  • Strategisch informatiegedrag

Informatie gedoseerd naar buiten brengen, of informatie naar buiten brengen op een moment dat het diegene goed uitkomt.

  • Vorming coalities

Coalities met elkaar vormen om zo gezamenlijk op te treden

  • Dynamiek
  • Gedoe achteraf

Pas in een te laat stadium kenbaar maken dat je het met bepaalde zaken niet eens bent.

  • Fopgedrag

‘Ja’ zeggen, ‘nee’ doen.

  • Tactisch gedrag

Een betrokkene kan zich op verschillende momenten verschillend opstellen.

Lees meer...

Aandachtspunt 1: inhoud en proces scheiden

De inhoud gaat over de vraag welke veranderingen gewenst zijn. Procesmatige aspecten betreffen de manier waarop deze veranderingen kunnen worden onderkend en doorgevoerd. Voor de communicatiespecialist is het scheiden van inhoud en proces zeer belangrijk. Haar focus ligt op het mede ontwerpen van een proces dat voldoende interactie in zich heeft. De inhoud komt daarmee voor haar op de achtergrond.

Lees meer...

Wat is de globale probleemsituatie?

  • Waarom is de verandering noodzakelijk?
  • Hoe urgent is de verandering?

Na de eerste probleemverkenning is het belangrijk om ook anderen te laten aangeven wat zij als het probleem zien.

Vier belangrijke aandachtspunten voor een interactieve verandering:
1. Inhoud en proces scheiden
2. Informele communicatie
3. De onderstroom
4. Instrumenteel interactief bezig zijn

Lees meer...

Analyse van vertrouwen in interactie

Aanbevelingen voor meer vertrouwen in een interactieve verandering:

  • De directie spreekt persoonlijk uit dat ze het (nu wel) meent met de interactieve aanpak.
  • Wuif de sceptische meningen niet weg, maar besteed er ruim aandacht aan.
  • Maak samen een analyse van de vroegere veranderingsprocessen, om de ‘lessons learned’ op tafel te krijgen.
Lees meer...

Veranderingen communicatiever maken

Veranderingen interactiever maken

-> Het interactiever maken van veranderingen past bij de interactie-visie op interne communicatie.
Interactiever maken: mensen actief betrekken bij het veranderproces.

De vijf stappen voor een interactieve verandering:
1. Een mogelijke inhaalslag: van informatie naar interactie
2. Analyse van vertrouwen in interactie
3. Wat is de globale probleemsituatie?
4. Wie zijn de relevante actoren?
5. Het daadwerkelijk ontwerpen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen