Menu

BESCHRIJF PORTERS 3 GENERIEKE CONCURRENTIESTRATEGIEËN EN LEG DE REGEL VAN 3 UIT

1. Kostenleiderschapstrategie

De onderneming probeert de goedkoopst producerende organisatie binnen de branche te worden

2. Differentiatiestrategie

De onderneming biedt unieke producten aan die door vele klanten worden gewaardeerd

3. Focusstrategie

  • Een onderneming binnen een smal marktsegment streeft een kosten- of differentiatievoordeel na Regel van drie
  • De concurrerende krachten in een branche zullen een situatie creëren waarin 3 ondernemingen een markt domineren
  • Sommige ondernemingen proberen een concurrentievoordeel te behalen door het maken van minder kosten dan concurrenten in de branche, andere door te maken van onderscheid
  • Ondernemingen die er niet in slagen om een concurrentievoordeel te creëren op basis van lage kosten of differentiatie, verkeren in een “impasse” en zullen het moeilijk vinden om op LT succes te boeken


-> Enkel ondernemingen zijn succesvol in het behalen van zowel een differentiatie- als kosten voordeel

Lees meer...

BESCHRIJF DE ROL VAN CONCURRENTIEVOORDEEL BIJ BEDRIJFSSTRATEGIEËN

Datgene waarmee een organisatie zich onderscheidt, de onderscheidende kracht van een organisatie

- Kwaliteit als concurrentievoordeel
o Onderscheidt de onderneming van zijn concurrenten
o Kan een duurzaam concurrentievoordeel creëren
o Gericht op kwaliteitsmanagement en het continu verbeteren daarvan om de

vraag van klanten naar kwaliteit te beantwoorden

- Verdedigbaar concurrentievoordeel

Een onderscheidende kracht waar de klant om vraagt en moeilijk kopieerbaar is voor de
concurrenten

Lees meer...

BESPREEK DE BCG-MATRIX EN HET GEBRUIK ERVAN

BCG-matrix
Een strategisch instrument dat als leidsraad fungeert bij het nemen van toewijzingsbeslissingen op basis van marktaandeel en groeptempo van strategische bedrijfsonderdelen
o Ontwikkeld door de Bostong Consulting Group
o Bedrijven worden in de volgende categorieën ondergebracht:

  • Cash cows

Weinig groei, groot marktaandeel

  • Stars

Veel groei, groot marktaandeel

  • Question Marks

Veel groei, klein marktaandeel

  • Dogs

Weinig groei, klein marktaandeel

Lees meer...

WAAROM ZOUDEN MANAGERS MOEITE DOEN OM DE RELATIE MET STAKEHOLDERS TE BEHEREN?)

- Het heeft positieve gevolgen voor de resultaten van de organisatie zoals: betere voorspellingen van veranderingen in de omgeving, meer succes van de innovatie

- “juist om dat te doen”

Dit wil zeggen dat een organisatie van de externe groepen afhankelijk is als bron van input (middelen) en als markt van output (goederen en diensten) zodat manegers bij het nemen van hun beslissingen en het uitvoeren van acties rekening moeten houden met hun belangen

Lees meer...

LEG PORTERS VIJFKRACHTENMODEL UIT

De 5 factoren bepalen samen de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van de branche

1. De bedreiging door nieuwe toetredens

Schaalvoordelen, merkentrouw, kapitaalbehoefte bepalen hoe moeilijk het is voor nieuwe consumenten om toe te treden tot de branche

2. De bedreiging van alternatieven

Overstapkosten en klantentrouwe bepalen de waarschijnlijkheid dat klanten een gelijkwaardig product van een ander bedrijf zullen gaan kopen

3. De macht van kopers

Aantal klanten op de markt, beschikbaarheid van informatie en het aanbod van alternatieven bepalen de invloed die klanten binnen de branche hebben

4. De macht van leveranciers

Hoeveelheid beschikbare leveranciers en beschikbaarheid van alternatieven bepalen de mate van macht die leveranciers hebben over bedrijven binnen de branche


5. Bestaande concurrentie

Hoe groot is de rivaliteit tussen huidige consumenten in de bedrijfstak?

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen