Retailing
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Retailing zijn al alle activiteiten die direct gerelateerd zijn aan de verkoop van producten naar de uiteindelijke eind consumer voor persoonlijk of niet-zakelijk gebruik.
Retailing zijn al alle activiteiten die direct gerelateerd zijn aan de verkoop van producten naar de uiteindelijke eind consumer voor persoonlijk of niet-zakelijk gebruik.
o Tangible goods worden opgeslagen in storage warehouses of in distributie centra
o Digitale producten: databases
o JIT(Just in time principe)
o EDI
o Fysiek (trein, auto, vrachtwachten, lucht)
o Electronisch: internet, tv, radio
Is het vervoeren van producten
Logistics Management is het coördineren van de activiteiten in de gehele distributie channel.
o Marktaandeel
o Intense prijscompetitie
o Geen overeenstemming over promotie activiteiten
o Berekende kosten van services
o Andere verwachtingen van elkaars presteren
o Zware economische tijden
Disintermediation: Tussenpersonen worden steeds minder belangrijk. Afname van aantal tussenpartijen tussen producent en consument.
Komt voornamelijk door internet
Reintermediation: behoefte aan tussenpersonen komt terug bij de consument omdat die een toegevoegde waarde hebben (value)
o Convenience products en impulsive (cola blikje)
o Specifieke winkels -> brand voorkeur
o High prestige goederen met veel support (bugatti)
o Brand loyalty
Bieden ook extra’s als services kredieten
Voordelen van intermediaries:
o Improved efficiency: Producenten maken vaak een kleine range aan producten in grote oplage.
Consumenten willen grote range aan producten eneen kleine oplage
Een tussenpersoon, als een groothandel, kan dit matchen
o Accessibility: Zorgen dat het makkelijk op meerdere plaatsen verkrijgbaar is/toegankelijkheid
o Time utility: als ik het NU wil hebben het ook NU kanhalen
o Ownership Utility: Snelle switch van verschillende schakels
o Specialist services: extra diensten als garantie, krediet
o Information utility: informatie verschaffen
Zie pagina 519, vooral figuur goed kennen (Marketing communications planning framework (MCPF)
Deze behoren tot: Promotional goals and positioning, in de figuur
o Sponsorships
o Cinema ads
o Product placement/branded entertainment