Elaboration likelihood model
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
Theorie over 2 manieren waarop persuasieve communicatie tot attitudeverandering kan leiden
Theorie over 2 manieren waarop persuasieve communicatie tot attitudeverandering kan leiden
Onderzoek naar omstandigheden waaronder mensen het meest geneigd zijn hun attitudes te veranderen als reselected op persuasieve communicatie. Richt zich op “wie wat zegt tegen wie”: bron vd boodschap, aard vd booschap & aard vh publiek.
Boodschap die een bepaalde kant v/e kwestie bepleit.
Attitudes die onwillekeurig, onbestuurbaar en vaak onbewust zijn.
Attitudes die we bewust toeschrijven en gemakkelijk kunnen reproduceren.
Verschijnsel waarbij mensen gedrag dat zij uit zichzelf vertonen toe-of afneemt, afhankelijk vd vraag of het wordt gevolgt door positieve bekrachtiging of door straf.
Verschijnsel waarbij een stimulus die een emotionele respons oproept, herhaaldelijk gekoppeld wordt aan een neutral stimulus (die niets oproept), tot de neutrale stimulus de emotieoproepende eigenschappen van de eerste stimulus heeft overgenomen.
(op gedrag gebaseerde attitude) Attitude die is gebaseerd op iemand observatie van hoe hij/zij zich gedraagt tegenover een attitudeobject.
(op cognitive gebaseerde attitude) Attitude die voornamelijk gebaseerd is op iemands opvattingen over de eigenschappen v/e attitudeobject.
(op affect gebaseerde attitude) Attitude die meer gebaseerd is op iemands gevoelens en normen dan op zijn/haar opvattingen over de aard v/e atitudeobject.
Attitudes omschreven als samengesteld uit 3 componenten:
Onze evaluaties van mensen, voorwerpen en ideeën.
Mogelijk gevolg v dissonantiereductie; opeenvolgende serie zelfrechtvaardigingen die uiteindelijk resulteert in een reeks domme/immorele handeling.
Neiging om eigen acties te rechtvaardigen om daarmee het gevoel van eigenwaarde in stand te houden.