Menu

De onderzoeker als professional tot slot

Onderzoekers weten om te gaan met hun dubbele verantwoordelijkheid; uitkomsten communiceren maar ook verantwoorden welke methoden zij gebruikten.

> kunnen alleen als onderzoekers functioneren als zij openheid van zaken geven op beide fronten.

> Onderzoekers krijgen wel de ruimte van de maatschappij om wetenschappelijke kennis te verzamelen. Ze worden gemachtigd om hypothesen op te stellen en empirisch te toetsen mits zij openheid van zake geven; anderen moeten resultaten kunnen controleren en valideren.

Praktijkgericht onderzoek moet worden getoetst op bruikbaarheid. Kennis die niet valide is, is ook niet bruikbaar.

Om greep te houden op rapportage schrijven onderzoekers soms leesbare boeken waarin zij uitkomst presenteren maar ook de geschiedenis daarvoor en inspanningen die gedaan zijn.

Internet geeft nieuwe vorm van interactie met het onbekende publiek. Onderzoekers kunnen op eigen website resultaten publiceren.

Het medium bepaalt de boodschap. Ieder medium kent zijn eigen pragmatiek. Het gaat erom dat elementen als nieuwswaarde, actualiteit, impact, conflicten en meningsverschillen onderdeel zijn van de presentatie.

Lees meer...

Presenteren: het brede en het smalle publiek

Onderzoeker wilt discussie en zoeken naar correspondentie over resultaten.

Het publiek wilt abstracte zaken concreet zien en als het kan ook persoonlijk.

> presenteren in massamedia betekent dat er contact moet worden gelegd met voorlichters en journalisten. Journalisten maken van wetenschappelijk verslag een tekst dat het ‘leken’publiek begrijpt.

>> Vaak gaat het niet goed. Worden er maar delen geciteerd over op verkeerde manier met uitkomsten onderzoek omgegaan.

Lees meer...

Parafraseren: vakpublicaties

Vakpublicaties: boeken, tijdschriften en audiovisueel materiaal die bedoeld zijn voor mensen die een bepaald beroep uitoefenen of werkzaam zijn in een bepaalde sector.

Interesse komt voort uit pure belangstelling of als hulpmiddel bij hun beroepsuitoefening.

-Tijdschrift gericht op beoefenaren vak hebben ook als doel; integratie, sociale interactie en identificatie van vakgenoten.

-Vakpublicaties ook amuserende functie voor de mensen die belangstelling hebben in nieuwe, wonderbaarlijke bevindingen.

> publiek van vakpublicaties niet altijd wetenschappelijk geschoold en methodologische details worden daarom niet altijd besproken.

-Een onderzoeker kan een aanbeveling zijn maar moet zich bewust zijn van de mogelijke gevolgen. Ook moet hij beseffen dat er grenzen zijn aan de mogelijkheid tot verandering.

Wettelijke, financiële, bureaucratische grenzen of grenzen in de bekwaamheid van degene die deze veranderingen tot stand moeten brengen.

Lees meer...

Rapportageproces

De openbaarheid staat soms op gespannen voet met belangen opdrachtgever. Bv: Concurrent moet niet achter marktgegevens komen. Soms wordt in contract tussen opdrachtgever en onderzoeker geheimhouding afgesproken.

Opdrachtgever krijgt resultaat het liefst voorgezet in hoofdzaken. Vandaar dat aan het begin van rapport een samenvatting zit. Onderzoeker kan er evt. een aanbeveling bij doen.

Eindrapport moet eerst met opdrachtgever worden besproken voordat het in bredere kring gepubliceerd wordt. Onderzoekers doen meestal afstand van de resultaten nadat zij het hebben gerapporteerd en evt advies hebben gegeven.

Echt correspondentie, zoals in wetenschappelijk onderzoek, vindt bij praktijkgericht niet plaats. Opdrachtgevers halen zaken uit rapport die zij belangrijk vinden.

Lees meer...

Relatie tussen onderzoeker en opdrachtgever

Bij praktijkgericht onderzoek is er vaak opdrachtgever in het spel. Meerdere gegadigden die onderzoek voor hen willen doen; particuliere onderzoeksinstellingen, universitaire onderzoeksinstellingen, overheidsinstellingen (CBS) en ook de Algemene Rekenkamer; deze onderzoeksinstelling evalueert overheidsbeleid. Tot slot zijn er interne onderzoekers, medewerkers van organisaties die hun eigen onderzoek doen.

Het kan ook zijn dat onderzoekers zelf met initiatief komen en mogelijke opdrachtgever benaderen. Zij hebben dan meer invloed op formulering probleemstelling etc.

Ook kan het zo zijn dat onderzoeksinstellingen een onderzoek uitvoeren en dit voor veel geld ter beschikking stellen. Vooral bij marktonderzoek.

Een externe onderzoeker heeft als voordeel boven een interne onderzoeker dat hij minder afhankelijk is van zijn opdrachtgever. Hij moet de opdracht naar behoren uitvoeren , en hoeft niet te publiceren wat de opdrachtgever goed uitkomt.

Lees meer...

Publicatievormen

Wetenschap is correspondentie aan de hand van referenties.

Grijze literatuur: posters, papers, rapporten. > oplage klein, lastig verkrijgbaar.

Doelgroep: Vakgenoten, collega’s, opdrachtgevers.

Poster; Opgemaakt papier, kort uiteengezet wat voorlopige resultaten zijn, 1 exemplaar.

Papers; Voordrachten die dikwijls ook op schrift zijn vastgelegd. Gemiddeld paar honderd exemplaren. 6-8 pagina’s. Worden vaak voorafgaand aan conferentie gepubliceerd in een special issue van een gewaardeerd tijdschrift.

Na het publiceren van grijze literatuur volgt meestal het schrijven van artikelen voor wetenschappelijke tijdschriften. Bevatten meest recente en robuuste resultaten van het onderzoek. Vergezeld van (statistische) analyses en uitgebreide literatuurverwijzingen of bibliografieën. Over artikelen vindt het meeste correspondentie plaats.

Binnen de wetenscha is een tijdschriftartikel de meer uitgekristalliseerde versie van een paper. Ongeveer 15 pagina’s.

Preprint sites- Adressen op het internet waar de leden van een wetenschappelijk netwerk hun onderzoeksresultaten ter beschikking stellen omdat voor tijdschriften soms een wachtlijst is.

  • Proefschrift; proeven van bekwaamheid in het zelfstandig doen van wetenschappelijk onderzoek. Komt tot stand onder supervisie van 1 of mee promotoren en beoordeeld door een commissie. Daarna mag promovendus het verdedigen en volgt de erkenning.
  • Reader; samengesteld boek. Boeken en readers komen in het algemeen tot stand op initiatief van uitgevers.
  • Handboeken, encyclopedie, naslagwerken en leerboeken zijn de standaardwerken die de grondslagen van een discipline bevatten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen