E-commerce https://www.bronso.nl Tue, 22 Oct 2019 10:50:49 +0000 nl-nl Mobiele webshop: One-step vs multi-step https://www.bronso.nl/blog/webshop/mobiele-webshop-one-step-vs-multi-step https://www.bronso.nl/blog/webshop/mobiele-webshop-one-step-vs-multi-step

Net zoals in een fysieke winkel, zoeken online shoppers de kortste weg naar de kassa. Hoe sneller de bezoeker zijn weg kan vinden en kan afrekenen, hoe groter de kans is dat die tot een aankoop overgaat.

Naast een duidelijke structuur en makkelijke navigatie, speelt het checkout proces bij de overgang tot aankoop een cruciale rol. Maar wanneer is de ‘one step checkout’, waarbij men alle gegevens op één pagina invult dé oplossing – en wanneer is de ‘multi-step checkout’ waar meerdere stappen zijn vereist, dé betere oplossing?

De one-step checkout

De one-step checkout werd aanvankelijk vaak door webwinkels ingezet om het fenomeen van de ‘abandoned shopping cart’ – klanten die tijdens de checkout de website verlieten tegen te gaan. Door het afrekenproces te vergemakkelijken zouden minder klanten het halverwege opgeven en zou de hoeveelheid verkopen van de webwinkel dus stijgen, was het idee. De voordelen die een one-step checkout op dit gebied geeft, zijn:

1. Snelheid: Omdat de klant maar één pagina hoeft te laden en op deze pagina meteen alle benodigde informatie in kan vullen, is de kans kleiner dat het geduld van de klant opraakt of dat de klant afgeleid raakt halverwege de aankoop.

2. Navigatie: Omdat alle informatie op één pagina verzameld is, hoeft de klant niet steeds heen en weer te klikken tussen meerdere pagina’s om de juiste informatie te vinden. Het afrekenen wordt voor de klant dan gemakkelijker en aantrekkelijker.

3. Interactiviteit: Als het hele checkoutproces verzameld is op één pagina, wordt het een stuk gemakkelijker om deze pagina interactief te maken. Zo kan de pagina bijvoorbeeld informatie aanvullen voor de klant, of reageren op wat de klant invult. Voor de klant maakt dit het afrekenen wederom gemakkelijker en sneller.

De multi-step checkout

De multi-step checkout wordt ook nog steeds vaak toegepast. Er zijn dan ook onderzoeken geweest die aantonen dat het ‘abandoned shopping cart’ fenomeen misschien toch niet gelinkt is aan de multi-step checkout. Uiteraard heeft deze optie ook zijn eigen voordelen:

1. Informatie: Met een multi-step checkout is het veel gemakkelijker om meer en complexere informatie van je klanten te vragen. Als je bijvoorbeeld een bestelling met meerdere bezorgadressen hebt of andere complexe informatie nodig hebt van je klanten, kan een multi-step checkout het proces gemakkelijker maken.

2. Analyse: Een website met een multi-step checkout maakt het vele malen gemakkelijker om gebruikersgedrag te analyseren. Als gebruikers de webshop bijvoorbeeld vaak bij één specifieke stap verlaten, kan de website hier op inspelen door deze stap te verbeteren. De multi-step checkout maakt het zo gemakkelijker om je website optimaal af te stemmen op de behoefte van gebruikers.

3. Overzicht: Als je veel informatie van je klanten nodig hebt, kan het erg onoverzichtelijk worden om dat allemaal op één pagina te plaatsen. Het is voor de klanten en voor jou dan veel gemakkelijker om de informatie te spreiden over meerdere pagina’s.

De checkoutmethode voor jouw webwinkel

Het komt er uiteindelijk op neer dat de beste checkoutmethode voor jouw mobiele webshop afhankelijk is van het type webshop dat je hebt. Als je van je klanten veel complexe informatie nodig hebt of als je graag analyses wil maken op basis van het gedrag van je gebruikers, kun je het beste een multi-step checkout implementeren in je mobiele webshop.

Als je een snelle, interactieve en eenvoudige betaalomgeving wil bieden en niet te veel informatie nodig hebt voor een bestelling, kun je het best gaan voor de one-step checkout. Wat je ook kiest, de checkoutmethode van je mobiele webshop is een keuze die met zorg gemaakt moet worden.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) E-commerce Fri, 07 Oct 2016 14:43:08 +0000
Vaarwel HTTP, welkom HTTPS https://www.bronso.nl/blog/webshop/vaarwel-http-welkom-https https://www.bronso.nl/blog/webshop/vaarwel-http-welkom-https

Wij zeggen nu officieel vaarwel tegen HTTP en schakelen over naar de beveiligde verbinding HTTPS. Al onze nieuwe websites zullen voortaan standaard werken met deze beveiligde verbinding. Met deze beslissing willen wij op de toekomst inzetten. Een veilig internet waar de integriteit en vertrouwelijkheid van het gegevensverkeer tussen uw bezoekers en de website beschermd worden.

Wat is HTTPS en hoe werkt het?

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) is een internetcommunicatieprotocol. Hiermee worden de integriteit en vertrouwelijkheid van de gegevens van uw gebruikers beschermd tussen de computer van de gebruiker en de site. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld gegevens invoert in een formulier op uw site om zich aan te melden voor updates of om een product te kopen, beschermt HTTPS de persoonlijke gegevens van de gebruiker tussen de gebruiker en de site.

Gegevens die via HTTPS worden verzonden, worden beveiligd via het Transport Layer Security-protocol (TLS), dat drie belangrijke beschermingslagen biedt:

1. Versleuteling: gegevens die worden uitgewisseld, worden versleuteld om deze te beveiligen tegen meekijkers. Dit houdt in dat wanneer de gebruiker op een website browst, niemand zijn communicatie kan 'afluisteren', zijn activiteiten op meerdere pagina's kan bijhouden of zijn gegevens kan stelen.

2. Gegevensintegriteit: gegevens kunnen niet met opzet of anderszins worden gewijzigd of beschadigd raken tijdens een overdracht zonder dat dit wordt gedetecteerd.

3. Verificatie: hiermee wordt bewezen dat uw gebruikers met de beoogde website communiceren. Verificatie biedt bescherming tegen man-in-the-middle-aanvallen en ontwikkelt het vertrouwen van de gebruiker, wat leidt tot andere zakelijke voordelen.

Voordelen van een beveiligde HTTPS verbinding

Het is duidelijk dat HTTPS vooral veiligheid biedt, maar er zijn ook nog enkele bijkomende voordelen die u in het achterhoofd kunt houden. Wij hebben ze even voor jou op een rijtje gezet:

1. Verbeterde ranking.

In een officiële blogpost heeft Google eind vorig jaar aangekondigd dat de beveiliging en bescherming van de privacy van uw bezoekers en de website een topprioriteit is bij Google.

Het is zodanig belangrijk dat ze het hebben opgenomen als ranking factor. Een website die via een HTTPS verbinding loopt zal m.a.w. hoger scoren in de zoekresultaten van Google dan dezelfde website zonder beveiliging.

En zoveel is duidelijk. We zijn nu 7 maanden verder sinds de officiële aankondiging en we zien op de websites die verlopen via de beveiligde verbinding een stijging in de ranking van de zoekresultaten. Het goede nieuws is dat de meerwaarde van het overschakelen op HTTPS nog verder zal stijgen.

2. Referrals Gegevens (Google Analytics)

Wanneer verkeer van een beveiligde HTTPS website naar een onbeveiligde HTTP website gaat dan wordt er geen referral data meegestuurd. Dit type verkeer wordt dan gezien als ‘direct verkeer’ binnen Google Analytics.

Wanneer het verkeer naar een beveiligde HTTPS website gestuurd wordt dan wordt de beveiligde informatie m.b.t. de verwijzing wel bewaard. Dit is in tegenstelling met wat er gebeurt wanneer het verkeer langs een HTTP website verloopt.

Kort samengevat: wanneer men HTTPS gebruikt, wordt de referral data wél meegestuurd, los van het feit of de referral website een beveiligde connectie gebruikt of niet. De informatie over verkeersbronnen in Google Analytics is dus betrouwbaarder bij een HTTPS-verbinding.

3. Veiligheid en privacy

Uit de uitleg hierboven weten we dat HTTPS staat voor verschillende manieren van veiligheid, privacy en encryptie. We sommen de belangrijkste zaken omtrent veiligheid, encryptie en privacy is op:

  • Zorgt ervoor dat gegevens die u op een website invult, versleuteld verstuurd worden.
  • Informatie zoals de browsergeschiedenis en credit card nummers worden beschermd.
  • Een HTTPS-verbinding geeft de bezoeker zekerheid omtrent de identiteit van de website, zodat deze niet per ongeluk op een website van een oplichter terechtkomt.
  • Het kijkt na of de website waarop u zich bevindt, wel degelijk deze is waarmee de server in verbinding staat.
  • Het biedt bescherming tegen hackers.
  • Het maakt uw site veiliger voor bezoekers.
  • Geen risico meer op blokkering door browsers.

Tenslotte bezorgt een HTTPS-verbinding de bezoekers van uw website een veiliger gevoel, en dat kan weer leiden tot meer vertrouwen in de organisatie.

Wat hier inzit voor u

Hier kunnen we duidelijk uit besluiten dat overschakelen op HTTPS de veiligheid van uw gebruikers zal verzekeren, bijkomend hun privacy zal beschermen en ervoor zal zorgen dat uw positie binnen de zoekresultaten zal stijgen.

Wanneer dit wordt opgeteld bij alle voordelen die we al eerder vermelden, dan is HTTPS een veel veiliger systeem om uw website op te laten werken. We verwachten dat dit in de toekomst alleen nog maar gaat toenemen.

De veiligheid van uw site en die van uw gebruikers is immers het belangrijkste aspect, wanneer u alles vanuit een holistische bril bekijkt en ermee rekening houdt wat de toekomst van het internet met zich zal meebrengen en welke richting Google is uitgegaan door HTTPS als ranking factor op te nemen.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) E-commerce Sun, 06 Mar 2016 16:03:51 +0000
Wat is e-commerce en wat zijn de voordelen? https://www.bronso.nl/blog/webshop/waarom-e-commerce-voordelen-van-e-commerce https://www.bronso.nl/blog/webshop/waarom-e-commerce-voordelen-van-e-commerce

Definitie E-commerce

“E-commerce, ook wel electronic commerce of elektronische handel genoemd is de verzamelnaam van manieren waarop via digitale wegen (bijvoorbeeld het internet) handel kan gedreven worden.”
(UNIZO)

“E-commerce (elektronische handel) staat voor het kopen en verkopen van goederen en diensten via een elektronisch medium, in de ruime betekenis van het woord. Online verkoop van goederen en diensten via het world wide web is de bekendste vorm.”
(KMO-IT)

  • Enge betekenis: elektronisch bestellen en betalen van producten en/of diensten via het Internet.
  • Brede betekenis: het hele traject van zakendoen over het Internet
    (pre- tot en met after-sales, inrichten en bouwen van website, het bestellen van goederen, contacten onderhouden met leveranciers, overheid en klanten, opzetten van distributiesysteen, …)

Elektronisch zakendoen, of e-commerce, is in tegenstelling tot wat velen denken echter meer dan alleen een distributiekanaal of het elektronisch afhandelen van commerciële transacties met derden. Het gaat zowel om interne bedrijfsprocessen als om bedrijfsprocessen die de interactie met derden ondersteunen. Hierbij is niet alleen de pure transactie (aan- en verkoop) van belang, maar ook de bedrijfsprocessen die hieraan voorafgaan (informatieverstrekking, communicatie, marktonderzoek) en die erop volgen (zoals betaling, levering, dienstverlening na verkoop).

Onder e-commerce in de enge zin wordt dus verstaan: het elektronisch bestellen en betalen van producten en/of diensten via het Internet. Het gaat dan enkel om het kopen en betalen door de klant.

De ruimere betekenis van e-commerce bestrijkt het hele traject van zakendoen over het Internet, dus van pre- tot en met after-sales inclusief alle zakelijke transacties. Dit houdt in: inrichten en bouwen van website, het bestellen van goederen, contacten onderhouden met leveranciers, overheid en klanten, opzetten van distributiesysteem enzovoort.

E-commerce op verschillende gebieden

  • Business-to-business (B2B)
  • Business-to-consumer (B2C)
  • Consumer-to-consumer (C2C)

Afhankelijk van de aard van de elektronische transacties, kan men electronic commerce

opsplitsen in de drie grootste en belangrijkste categorieën, met name Business to Business (B2B) is handel tussen twee bedrijven, Business to Consumer (B2C) is handel tussen een bedrijf en een consument en Consumer to Consumer (C2C) is handel tussen consumenten.

Verschillende invalshoeken

  • Communicatie-technisch perspectief
  • Bedrijsproces perspectief
  • Service perspectief
  • Perspectief van online staande PC

Men kan e-commerce bekijken vanuit verschillende invalshoeken.

Ten eerste vanuit een communicatie-technische invalshoek is e-commerce het via de telefoonlijn, computernetwerken en dergelijke leveren van informatie, producten/services of betalingen.

Ten tweede vanuit het bedrijfsproces gezien is het de toepassing van technologie met het oog op het automatiseren van zakelijke transacties en processen.

Als we kijken naar het service perspectief is het een middel dat tegemoet komt aan de wens van bedrijven, consumenten en managers om de kosten van service te verlagen, terwijl de kwaliteit van het geleverde en de snelheid van levering wordt vergroot.

En ten vierde vanuit het perspectief van je online staande PC is de mogelijkheid om, met behulp van internet producten en diensten te kopen en te verkopen.

Voordelen: bedrijf

  • Winst halen door online-verkoop
  • Klantenrelaties opbouwen
  • Efficiëntie: offertes, informatieaanvragen dienen niet langer via de Post te gaan maar kunnen meteen online binnen twee seconden worden bezorgd.
  • Kostenreductie: e-commerce kan leiden tot verlaging van marketing, communicatie, voorraad, advertentie, transport en servicekosten. Omdat handel tussen producent en consument rechtstreeks kan plaatsvinden, kunnen distributiekosten dalen.

Voordelen: consument

  • Klantvriendelijkheid: het gemak van het verrichten van een aankoop op het internet. E-commerce laat het toe om tijd te besparen en de kosten te reduceren bij de aankopen.
  • Prijs: de verhoogde prijsconcurrentie op het internet tussen de handelaars onderling en de overvloed aan beschikbare informatie voor de consument leiden in veel gevallen tot een lagere prijs in vergelijking met de aanbiedingen in de traditionele winkels.
  • Productkeuze: er is een uitgebreide productkeuze op het internet. Zo zijn alle aangeboden producten binnen een handomdraai beschikbaar voor de consument.
  • Mobiliteit: er is nu de mogelijkheid voor de consument om de aankopen van thuis uit te verrichten.

Kenmerken van e-commerce

  • Openingstijden: Het Internet kent geen openings- of sluitingstijden. Als de bijhorende servers niet down zijn of gehackt zijn, zijn websites 24 uur per dag online, zeven dagen per week bereikbaar. Het is mogelijk inkopen te doen op elke moment van de dag.
  • Snel: De afnemer kan in een Internet-sessie tot een volledige transactie komen.
  • Klant is keizer: De nieuwe economie geeft de macht aan de Internet-bevolking. Deze bevolking bepaalt wat een bedrijf verkoopt of hoe een bedrijf de klant tegemoet komt. Bijvoorbeeld omdat hij online niet direct kan worden aangesproken, voelt hij zich moreel niet verplicht langer te blijven dan nodig geacht.
  • Anticiperen: Meer dan ooit is het nodig snel te reageren op acties van concurrenten. Een e-commerce initiatief is nooit af. Concurrentievoordeel wordt gecreëerd door anticipatie.
  • Klantgegevens: Het is handig te weten wat de klant beweegt en vooral wil. Door zijn voorkeuren te leren kennen kan men op zijn vraag anticiperen.
  • Merkbekendheid: Merkbekendheid is belangrijk om dat vertrouwen op het internet een grote rol speelt. Dat vertrouwen is groter bij bekende merken.
  • Beïnvloeding: Beïnvloeding is belangrijk op het internet. De klant kan alleen beïnvloed worden op het moment hij er voor open staat. Hij bepaalt wanneer en hoe lang. Als het hem even niet bevalt, is hij zo weer vertrokken. Men moet de klant als het ware even inpakken, prikkelen, maar u moet vooral iets te bieden hebben.
  • Transparantie: Afnemers kunnen makkelijk prijzen vergelijken. Alhoewel dit de kracht is van het internet als verkoop- en distributiekanaal, wordt die kracht vaak als een bedreiging ervaren en een bedreiging is natuurlijk geen stimulans om te investeren.
]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) E-commerce Tue, 20 May 2014 07:53:04 +0000
Het profiel van de internetconsument https://www.bronso.nl/blog/webshop/het-profiel-van-de-internetconsument https://www.bronso.nl/blog/webshop/het-profiel-van-de-internetconsument

De internetconsument is:

  • “Pioniers”: “early adopters” die al eerste op internet zaten en vertrouwd zijn met het medium. Zij doen al bijvoorbeeld aan online bankieren.
  • Toekomstige kopers: zijn niet langer dan twee jaar online en kopen nog niet. Er is nog te weinig vertrouwen in het internet.
  • Entertainmentshoppers: Deze shoppers zijn vaak online in functie van “entertainment”, bijvoorbeeld het beluisteren van muziek op internet. Zij kopen echter weinig, laten zich niet makkelijk binden en laten zich leiden door impulsen. Veel entertainmentshoppers zijn van de “Generatie Next” en zijn nog niet zolang online maar spenderen wel vele uren op het internet, bijvoorbeeld www.youtube.be .
  • Gezelligheidskopers: kopen voor de gezelligheid en kopen wordt een sociaal event. De bezochte sites hebben discussiegroepen, fora of een actieve emailbenadering, vb. www.topwine.com .
  • “Efficiency”-kopers: de efficiënte koper wil tijd besparen en eist een snelle bezorging van zijn bestelling.
  • Prijskopers: halen hun hart op met het Internet. Door de grote transparantie kunnen ze gemakkelijk prijzen vergelijken en ze nemen er ook de tijd voor. Dit moeten ze in principe nu al niet meer zelf doen omdat makelaars dit al doen, bijvoorbeeld www.vergelijk.be
  • Detail-informatiekopers: verdiepen zich in de aan te kopen goederen of diensten en zetten die onderling gedegen op een rijtje. Ervaringen van anderen, objectieve vergelijkingen en indeling naar criteria op basis van eigen inzichten zijn nodig om koper te binden.
]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) E-commerce Tue, 20 May 2014 07:39:43 +0000