Logo
Print deze pagina

Het profiel van de internetconsument

De internetconsument is:

  • “Pioniers”: “early adopters” die al eerste op internet zaten en vertrouwd zijn met het medium. Zij doen al bijvoorbeeld aan online bankieren.
  • Toekomstige kopers: zijn niet langer dan twee jaar online en kopen nog niet. Er is nog te weinig vertrouwen in het internet.
  • Entertainmentshoppers: Deze shoppers zijn vaak online in functie van “entertainment”, bijvoorbeeld het beluisteren van muziek op internet. Zij kopen echter weinig, laten zich niet makkelijk binden en laten zich leiden door impulsen. Veel entertainmentshoppers zijn van de “Generatie Next” en zijn nog niet zolang online maar spenderen wel vele uren op het internet, bijvoorbeeld www.youtube.be .
  • Gezelligheidskopers: kopen voor de gezelligheid en kopen wordt een sociaal event. De bezochte sites hebben discussiegroepen, fora of een actieve emailbenadering, vb. www.topwine.com .
  • “Efficiency”-kopers: de efficiënte koper wil tijd besparen en eist een snelle bezorging van zijn bestelling.
  • Prijskopers: halen hun hart op met het Internet. Door de grote transparantie kunnen ze gemakkelijk prijzen vergelijken en ze nemen er ook de tijd voor. Dit moeten ze in principe nu al niet meer zelf doen omdat makelaars dit al doen, bijvoorbeeld www.vergelijk.be
  • Detail-informatiekopers: verdiepen zich in de aan te kopen goederen of diensten en zetten die onderling gedegen op een rijtje. Ervaringen van anderen, objectieve vergelijkingen en indeling naar criteria op basis van eigen inzichten zijn nodig om koper te binden.
Copyright © 2017. All rights reserved.