Marktsegmentatie
- Gepubliceerd in Marketing
Marktsegmentatie vormt een uiterst belangrijk begrip binnen het marketingdenken.
De markt van alle potentiële kopers bevat dikwijls te veel verschillende consumenten om ze als marketer allemaal en op eenzelfde manier te bereiken.
Eigenlijk zou men aan de wensen van iedere consument individueel moeten tegemoetkomen.
Deze handelswijze zou de ideale concretisering zijn van het marketingconcept, maar is niet realiseerbaar.
Marktsegmentatie betekent dat de markt opgedeeld wordt in groepen potentiële consumenten.
Hierbij moeten 2 fasen doorlopen worden:
- De markt wordt opgedeeld in verschillende kopersgroepen – namelijk segmenten- die zo goed mogelijk afgelijnd worden.
- Voor deze segmenten zullen specifieke marketingstrategieën ontwikkeld worden.
Belangrijk is om de markt die je wilt segmenteren op voorhand goed te definiëren.
Je moet de cruciale vraag stellen, nl. wat is mijn markt?
Vooraleer je tot segmentering overgaat, moet er als het ware een preselectie gebeuren. In de eerste fase wordt de gekozen markt opgedeeld op basis van afnemerskenmerken. Een segment wordt dus altijd beschreven vanuit de kopers en niet vanuit de producten.
Vb. Het ‘segment van de dieetkazen’ bestaat niet, wel ‘het segment van dames tussen 30 en 50 jaar die langdurig inspanningen willen doen om een lager lichaamsgewicht te bekomen zonder op streng dieet te gaan.’
Deze opdeling van de markt moet echter zodanig gebeuren dat ieder segment een verschillende respons heeft op de verschillende marktinstrumenten.
Segmentatie heeft met andere woorden als doel de individuele afnemers zodanig te groeperen dat hun responsen op de marketingstimuli gelijkaardig zijn, zodat ze ook als segment commercieel afzonderlijk kunnen benaderd worden.
Een segment dat een bepaalde onderneming wil bewerken = een doelgroep
Een onderneming kan verschillende doelgroepen beogen.