De kindertijd
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 748 keer
Franse historicus Philipe Ariès heeft aangetoond dat ‘kindertijd’ als afzonderlijke ontwikkelingsfase, in de middeleeuwen niet bestond.
- Kinderen werden soms tot hun drie jaar borstvoeding gegeven. In die tijd stierven er vaak kinderen, maar de mensen hechtten zich niet teveel aan baby’s om niet veel verdriet te hebben.
Vanaf 5 jaar
: kind = kleine volwassene
: kinderarbeid
: Geen twee gescheiden werelden (kinderwereld & volwassenenwereld)
Bv. Geen school
Gevolg:
Kinderen uit middeleeuwen waren ook volwassenen, en volwassenen uit middeleeuwen waren ook een beetje kinderen.
Bv. Spelen
Merk op: De notie van ‘het kind’ in onze maatschappij, is dus niet universeel! Deze
notie hangt zeer nauw samen met specifieke socialisatieprocessen in onze
maatschappij.
Nadien bestond het besef dat kinderen nog een hele ontwikkeling hadden door te gaan om volwassen te worden.
- Kinderen werden geïsoleerd
Denk aan: Scholen, kinderhoekjes, aparte kamer, … - Kinderen horen niet meer alle verhalen van volwassenen, worden nog gespaard van verschillende zaken.
Vanaf de jaren ’60
: vervaging tussen grenzen mede door veranderde mentaliteit (Bv. Verlichting)
: door industrialisatie wordt de samenleving ingewikkelder
Denk aan: Langer leren; Ook oudere individuen moeten voortdurend nieuwe
vaardigheden en kennis eigen maken