De Iowa-school
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 852 keer
Kuhn en zijn Iowa-school zijn een variant van het symbolisch interactionisme.
- ideaal van de objectieve wetenschap
- kritiek op methodologisch vlak
methode voor natuur- en menswetenschappen is identiek: objectieve meting gericht op de benadering van de werkelijkheid.
=> wetenschappelijke kennis = meetbaar
kritiekpunt op Blumer: participerende observatie levert ons een boeiend subjectief verslag, maar is geen wetenschappelijke kennis.
Oplossing: operationeel definiëren van de belangrijkste begrippen, zodat men gestandardiseerde variabelen verkrijgt die objectief meetbaar zijn.
Kuhn (Iowa-school) | Blumer (Chicago-school) |
concepten = ankerplaatsen in het wetenschappelijk denken => onwankelbaar stevig gedefinieerd worden, zodat er geen betekenisverschuiving kan optreden. | essentieel: vloeibaarheid van begrippen => best vanaf aanvang rekening mee houden |
harde, definitieve begrippen
bv: zelf = antwoord op de vraag “Wie ben ik?” => welomlijnd, operationeel begrip | sensitising concepts = begrippen die een situatie of verschijnsel niet definiëren maar slechts een zekere oriëntatie aan het denken geven.
bv: zelf = een proces van interactie waarin men 2 soorten( I en Me) onderscheidt, maar die nooit reïficeert. => vaag, veranderlijk en vloeiend. |