Maintaining a good environment for learning
- Gepubliceerd in Psychologie
Het is bewezen dat een goede start als leraar erg helpt, maar het is slechts een begin.
Het is bewezen dat een goede start als leraar erg helpt, maar het is slechts een begin.
in plaats van straf laat je het de leerlingen nog een keer doen, laat ze het repareren of laat de leerlingen de consequenties ondergaan die volgt op hun actie.
Een aantal dingen zijn daar belangrijk voor:
Rogers kwam met een code van the 4 Rs: een goedgekeurde (agreed) code van:
Voordat je deze als leraar opstelt moet je misschien even wachten tot er een vorm van community is in de groep.
Tafels op een rij is goed voor het individueel werken, het samenwerken met z’n tweeën. Voordeel van tafels in een ronde is de groepsinteractie.
Wat belangrijk is zijn de eerste paar weken van een schooljaar. Bij een effectieve leraar ziet dat er als volgt uit (deze voorbeelden gaan uit van een basisschool)
Een ineffectieve manier zou alles omgekeerd hebben.
Bij een middelbareschool ziet het er ongeveer ook zo uit. De eerste dat worden de regels, procedures en de verwachtingen duidelijk en dit wordt duidelijk aangehouden de eerste paar weken.
de do’s en dont’ts. In tegenstelling tot procedures worden regels vaak wel opgeschreven. Regels moeten positief en observeerbaar zijn. Om er een paar op te schrijven (5 of 6) is beter dan een hele lijst van alles.
statements die de verwachtingen en verboden gedragingen specificeren.
voorgeschreven stappen voor een activiteit. Deze heten ook vaak routines.
De affective teaching manier moedigt leerlingen aan en zorgt voor nog meer positieve effecten.
management van je eigen gedrag en het accepteren van verantwoordelijkheid voor de eigen acties. Dit kost tijd.
regels die vertellen hoe men zich moet participeren in verschillende activiteiten, dus de regels van: wanneer je mag praten, tegen wie, wanneer en voor hoe lang. Leerdingen moeten deze structuur begrijpen. De sleutel is dat kinderen moeten weten wat de regels zijn en wat er van ze verwacht wordt.
de tijd waarin leerlingen daadwerkelijk succesvol zijn in een leertaak.
tijd die gespendeerd wordt als je actief met een taak bezig bent, of het praten en luisteren met/naar anderen. Dit laatste heet ook wel time on task.