Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Basisaxioma 4: analoge en digitale communicatie

In de menselijke communicatie kunnen objecten op 2 verschillende manieren worden aangeduid.
1. Men stelt het object voor door een afbeelding
2. Men benoemt het object door een naam


Opvallend bij digitale communicatie is het gebruik van het woord en de nadruk op de logica als middel van communicatie.
Meestal bestaat analoge communicatie uit gebaren, verwijzingen naar voorwerpen, afbeeldingen, gelaatsuitdrukkingen, ...
Dat verschil tussen analoge en digitale taal heeft belangrijke gevolgen voor de menselijke communicatie. Meestal wordt er een congruentie verondersteld tussen analoge en digitale taal, of, tussen verbale en non-verbale communicatie.


De mogelijkheden van digitale taal zijn veel ruimer dan die van analoge. Abstracte begrippen (bv. een boek) zijn niet mogelijk zonder de aanwezigheid van digitale taal onder de vorm van concepten, de taal van de logica en de opbouw van zinnen en woorden.


Als de digitale boodschap niet overeenstemt met de analoge boodschap, dan hebben we paradoxale communicatie.
Het effect van dergelijke communicatie is dat we een boodschap krijgen (bv. Kwaadheid) ie tegelijkertijd ontkend wordt.
Analoge taal kan gemakkelijk door de ontvanger verkeerd geïnterpreteerd worden. Ook hier biedt metacommunicatie een uitkomst.

Lees meer...

Basisaxioma 3: interpunctie van communicatie

Het karakter van een betrekking is afhankelijk van de interpunctie van de reeksen communicaties tussen de communicerende personen. Een reeks van acties en reacties vormt een onophoudelijk circulair proces.
De hoeveelheid informatie wordt gestructureerd door op deze interactiecirkel leestekens te plaatsen, dit noemt men interpuncties.


Een verschil in interpunctie leidt tot een verschil in standpunt over de oorzaak-gevolgrelatie. Onenigheid over de wijze van interpunctie van een reeks gebeurtenissen ligt aan de basis van veel problemen in de menselijke relaties.

Lees meer...

Basisaxioma 2: inhouds- en relatieniveau

Elke communicatie bezit een inhouds- en een relatieaspect. We stellen vast dat er bij elke communicatie niet alleen informatie wordt overgedragen, maar ook informatie over de relatie wordt gecommuniceerd. We onderscheiden enerzijds de inhoud van een bericht of een informatie en anderzijds het relatieniveau van de communicatie of de verhouding die personen hebben met elkaar.


We stellen dus vast dat in de communicatie tussen mensen zowel inhoudelijke als relatieaspecten worden gecommuniceerd. De informatie over het relatieniveau wordt meestal niet-verbaal gecommuniceerd, maar blijkt uit de manier waarop iets gezegd wordt.

Lees meer...

Basisaxioma 1: alle gedrag is communicatie

Dit axioma wijst op de onmogelijkheid tot het niet-communicatie. Op een of andere manier vormt niet-communicatie ook een vorm van communicatie.


Het is dus duidelijk dat er in een sociale interactie tussen mensen niet zoiets bestaat als niet communiceren. Er is altijd op een of andere manier informatieoverdracht aan de hand van verbale en non-verbale taal zoals gebaren, intonaties, of houdingen.

Lees meer...

Aspecten van communicatie

Onze intentionele binnenkant maken we kenbaar aan de ander aan de hand van taal.
 Digitale taal: wat men communiceert
Hieronder vallen alle conventionele codes. De digitale taal bevat verbale codes, zoals woord en geschrift én tevens non-verbale codes, waarvan de betekenis éénduidig is.
De digitale taal omvat syntaxis elementen (grammatica, regels,...) daarnaast zijn er ook semantische elementen, de afgesproken betekenis die aan de codes worden gegeven.

 Analoge taal: hoe men communiceert
Hieronder vallen alle niet-conventionele codes en het merendeel van de non-verbale communicatie, maar ook contextfactoren en psychosomatiek hebben een analoge betekenis.
Omdat de betekenis van analoge taal niet vastligt, zijn er meerduidige interpretaties mogelijk.

 Metataal: communiceren over communicatie
Elke communicatie heeft altijd effect.
Elke communicatie bewerkstelligt:
Roozbeh Ahmadi Zadeh Yekta Samenvatting sociologie

 Informatieoverdracht: t.g.v. de semantische en de syntactische aspecten

 Gedragsbeïnvloeding: t.g.v. het pragmatisch aspect.
Pragmatisch communiceren betekent dan ook dat men deze effecten van communicatie kent en ze doelbewust aanwendt.

ANALOGE TAAL: GEUREN
• Geur: sommige dieren communiceren via chemische stoffen (mieren, nachtvlinders,
• Belang van feromonen
• Bijvoorbeeld zullen honden en katten in belangrijke mate communiceren via geuren (bvb urine)
• Mensen communiceren ook via geuren (vrouwen worden aangetrokken tot mannen via het feromoon ‘androstenon’

ANALOGE TAAL: TACTIEL
• Communicatie via direct lichamelijk contact
• Belangrijk communicatiemiddel bij hogere diersoorten, primaten en mensen
• Bijvoorbeeld vlooien bij apen is een manier om onderwerping aan te tonen of vrienden te worden
• Handen geven, zoenen, knuffelen als teken van vriendschap of communiceren dat je geen agressieve bedoelingen hebt

ANALOGE TAAL: OOGCONTACT
• Visuele communicatie via de ogen
• Zeer complex systeem van communicatie
• Bleek worden bij mensen is tonen van agressiviteit, dus communicatie; blozen is omgekeerde, de agressiviteit trekt weg
• Zich groter maken als teken van afschrikking, macht

ANALOGE TAAL: GEZICHTSUITDRUKKING
• Non verbale communicatie via het gezicht is het venster op de interactie tussen mensen
• Mensen nemen een ‘Gestalt’ waar en kunnen vrij gemakkelijk ‘gezichten onthouden’
• Blijheid, triestig, lachen enz… als belangrijke informatie over de innerlijke van de mens
• Glimlachen (positieve uitdrukkingen, maar ook tong uitsteken (negatieve uitdrukkingen)
• Aankijken als vorm van agressief dominant gedrag

ANALOGE TAAL: GELUIDEN
• Dieren verwittigen elkaar als een predator in de buurt is, ook tussen soorten onderling
• Baby’s huilen om hun moeder als iets niet in orde is
• Gebruik van hoge of lage tonen in gesprekken. Dominantie mensne gebruiken lage stemhoogte, omgekeerd, ondergeschikte gebruikt hoge stemhoogten
Roozbeh Ahmadi Zadeh Yekta Samenvatting sociologie

DIGITALE TAAL:MENSELIJKE TAAL
• Taal of de mogelijkheid van taal is aangeboren
• Door taal kunnen we complexe informatie met elkaar delen, dus het heeft een overlevingsfunctie
• Beïnvloeden van elkaar in sociale interactie neemt sterk toe als gevolg van taal. Dus, SOCIALE

INTERACTIEMOGELIJKHEDEN STIJGEN
• Mogelijkheid van taal hangt samen met de ontwikkeling van een complexer brein

Lees meer...

Wat is er in dit spel betrokken?

Binnenkant
Datgene wat niet rechtstreeks waarneembaar is voor de ander. Het omvat bedoelingen, gewaarwordingen, belevingen, betekenissen, gedachten.
Mensen zullen echter slechts dan tot gewilde, bedoelde communicatie over gaan als ze een bepaalde intentie aan deze binnenkant hebben.


Buitenkant
Datgene wat we van de ander waarnemen. Het is datgene wat we zowel via woorden zeggen/horen als datgene wat we doen of niet doen/ zien of niet zien aan de hand van non-verbaal gedrag.


Overkant
Wat onze communicatie echt bewerkstelligt is niet voor de zender waarneembaar, het zit aan de binnenkant van de ontvanger; het effect van de boodschap.
Indien de ontvanger ons dit effect kenbaar maakt door middel van een boodschap, krijgen we feedback.


Context
Wederzijdse beïnvloeding vindt plaats op een bepaalde plaats, op een bepaald tijdstip.

Lees meer...

Hoofdstuk 6: Communicatie

Sociale relaties vormen de structurering van interacties. Om deze wederzijdse beïnvloeding te realiseren is de overdracht van boodschappen nodig, wat gebeurt aan de hand van communicatie.

Lees meer...

De sociale verhouding

Onderlingen verhoudinge geven een bepaalde zin aan de sociale interactie want in of doorheen de sociale interactie worden gevoelens, ideeën en strevingen uitgedrukt.


Mensen beleven een bepaalde groep op een bepaalde manier, interpreteren bepaalde interacties in de groep op een subjectieve manier.


Onderscheid bij de sociale verhoudingen:
1. Het denken
(1) In een interctieprocees speelt de perceptie an de ander een rol van betekenis. In het communicatieproces met de ander speelt de waarnmeing en de kennis van de ander een belangrijke rol.
(2) In menselijke interactie kunnen we aan kennisoverdracht doen. Kennis wordt overgedragen van mens tot mens of van groep tot groep. Kennis leidt tot intelligente sociale interactie.
Roozbeh Ahmadi Zadeh Yekta Samenvatting sociologie
2. Het voelen Emotionele processen spelen een rol in de sociale verhoudingen tussen mensen. De andere kan positieve of negatieve gevoelens bij iemand opwekken.
3. Het streven
Als individu streven we altijd bepaalde doelen na. Door middel van sociale interactie met de anderen proberen we bepalde doelen te verwezenlijken, of bepaalde behoeften te bevredigen.
Deze 3 elementen geven inhoud aan de sociale interactie, zeggen ons meer dan een loutere objectieve waarneming ons zou kunnen vertellen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen