sinds 4de Lateraans concilie
- Gepubliceerd in Geschiedenis
missionering v.d. massa = kerkelijke prioriteit:
- verinnerlijkt & geïnvididualiseerd geloof
- toename van uiterlijk religieus vertoon
missionering v.d. massa = kerkelijke prioriteit:
- verinnerlijkt & geïnvididualiseerd geloof
- toename van uiterlijk religieus vertoon
Restauratie
Nationale Kerken
Renaissancepausen
kiezen een nieuwe paus, maar komen op hun keuze terug omdat ze bang zijn dat hij hun invloed in de curie drastisch zou terugdringen à kozen een tegenpaus die naar Avignon gaat, terwijl de 1ste paus in Rome bleef à = Westers Schisma à duurt 40j: 1378-1417
Schisma
- zorgt voor 2 obediënties bepaald door de grote internationale politieke scheidslijnen
* Fr. & bondgenoten (Napels, Sp. Koninkrijken, Schotland) kozen voor Avignon
* Eng., Duitse Rijk, Scandinavië, Polen, Hongarije, Portugal kozen voor Rome
- deze obediënties waren wel niet erg vast, ze wisselden naargelang de omstandigheden à nationale belangen
- pogingen om het Schisma te beëindigen à omdat wapengeweld of vrijwillig terugtreden uitgesloten was hield men uiteindelijk een concilie om er een einde aan te maken
Gezag van een concilie
- veel discussie over het gezag v.e. concilie en alles wat er mee in verband stond
- toch was gedachte om een concilie over een paus te laten oordelen niet nieuw: 1ste helft 14de eeuw al ideeën over rol algemene concilies in discours over verhouding Kerk-staat als natuurlijk tegenwicht tegen het groeiend pauselijk centralisme
- dit conciliarisme had toch een andere, minder dissidente basis => belangrijkste vertolkers zijn 2 Fr. Theologen: Pierre d’Ailly & Jean Gerson
- uitgangspunt conciliair denken bleef de opvatting dat een algemeen concilie over de paus kon oordelen en de plicht had dit te doen als de paus afweek v.h. geloof en de Kerk in haar voortbestaan bedreigde ó alternatieve opvatting dat algemeen concilie onder alle omstandigheden boven de paus stond kreeg nooit de overhand
Concilies
- 1409: 1ste poging tot zo’n concilie liep uit op fiasco
- 1414-18: Concilie v. Konstanz (georganiseerd door Duitse keizer Sigismund) à succes!
- grootste kerkvergaderingen uit de ME: openbare zittingen en veel vorsten, edelen, lagere geestelijke, studenten à geestelijken hadden stemrecht
Einde Schisma
- zittende pausen moesten aftreden & Martinus V (1417-1431) wordt gekozen & erkend
- met einde Schisma leek de weg vrij voor omvorming v.d. conciliaire gedachten tot een constitutioneel element van de kerkelijke organisatie à bij Konstanz besluit men regelmatig algemene kerkvergaderingen te houden (zoals in vroegchristelijke Kerk)
Regelmatige kerkvergaderingen?
- liep al mis bij 2de concilie v. 1431 in Basel, vooral door tegenwerking paus Eugenius IV die van de bemoeienissen van de concilies afwouà verplaatste het concilie eind 1437 naar Ferrara en verbrak zo de eensgezindheid onder de conciliegangers
- meesten voegden zich bij de paus en in Basel bleef alleen een radicale groep over die vlug marginaliseerde en in 1449 de vergadering ophieven
- verplaatsing naar Ferrara = breekpunt, begin v.h. einde v.h. conciliarisme als invloedrijke beweging binnen de Kerk
- 1460: bul Execrabilis v. Pius II: verbod om in beroep te gaan tegen een pauselijke beslissing bij een algemeen concilie à = einde conciliaire beweging
toch bleven alle pausen streven naar een terugkeer naar Rome à voorwaarde = rust in Italië
door teloorgang universalistische pretenties raakte de Kerk veel v. haar ‘moreel & geestelijk leiderschap’ kwijt, maar daar staat tegenover dat Avignon- pausen wel centralisatiestreven i.d. pauselijke gezagsuitoefening binnen de Kerk hebben kunnen uitbouwen => leidde tot bureaucratische versterking v.d. curie, maar ging gepaard met versteviging v.d. positie v. de paus zelf
* opsplitsing Audientia (pauselijke rechtbank) in 2 colleges
* = duur: nood aan nieuwe inkomsten (ook doordat men de macht over Rome kwijt is)
- basis onder de vergroting v.d. financiën v.d. curie werd onder Innocentius III gelegd:
* legde als eerste paus regelmatig belastingen op aan de hele geestelijkheid (= minder afhankelijk v. It. bezittingen & incidentele vorstelijke subsidies)
* 2de nieuwe inkomstenbron = revenuen uit vergeving v. lagere kerkelijke ambten en daaraan verbonden inkomsten (beneficia: provisies & expectanties) à inning geperfectioneerd in deze periode
deze confrontaties waren ook botsingen tussen krachtige maar eigenzinnige persoonlijkheden
1) werden allen gesteund door intellectuelen, goed in staat een ideologie op papier te zetten
Pauselijk standpunt
Filips de Schone
Lodewijk van Beieren
John Wyclif
-Bohemen: grote invloed v. zijn werk op Jan Hus (theoloog aan unief Praag) die deze ideeën verbond met een anti-Duits Tsjechisch nationalisme
1415: Hus op brandstapel (op Concilie v. Konstanz)
- Bohemen leek zich los te scheuren
- 1434: compromis tussen Duitse keizer & de gematigde krachten verhindert dit
werd tijdens zijn pontificaat (naast met dit staatsrealisme) ook geconfronteerd met de laatste oprispingen v.h. keizerlijk universalisme à start toen Hendrik VII v. Luxemburg in 310 de Alpen overstak om zich tot keizer te laten kronen en zijn gezag in It. te laten gelden
(lag toen in Provence = van Napels, in leen v. Duitse Rijk)
verschilden enorm beiden waren een levend anachronisme maar in totaal ander opzicht:
- Celestinus was een wereldvreemde kluizenaar die na lange sedisvacatie1 als een door niemand echt gewild compromiskandidaat was komen bovendrijven schrok zo v. morele verderf in die wereld dat hij niet wist hoe vlug hij moest aftreden onder druk opvolger kardinaal Benedetto Caetani trad hij af Bonifatius VIII wordt paus
- Bonifatius wilde zich boven de wereld verheffen ( vroegere man v.d. wereld) en eiste de hoogste macht in de wereld op via bullen & legaten mengde hij zich overal i.d. hogere politiek v. wereldlijke vorsten, en overal stootte hij zijn neus
- agressie v. Bonifatius richtte zich vooral tegen Fr. Koning Filips IV de Schone, van wie hij het recht betwistte om v.d. Franse geestelijkheid tol te heffen en haar voor wereldlijke gerechtshoven te dagen spanningen leiden tot uitvaardiging radicale bullen- Unam Sanctam (1302) is samen met de vroegere Dictatus Papae de meest extreme verwoording v.d. pauselijke machtsaanspraken
- Filips verdacht de paus van samenspanning met Aragon tegen hem wil hem uit de weg ruimen door beschuldiging van ketterij en hem ontvoeren ontvoering mislukt maar een commando-eenheid kan Bonifatius in zijn buitenverblijf gevangennemen
- werd binnen een dag ontzet maar stierf de volgende dag ‘door zijn trauma’
werd duidelijk dat de hiërocratische aspiraties v.d. pausen definitief moesten wijken voor een nieuw type caesaropapisme, namelijk vorming van ‘nationale kerken’ waarop koningen of andere landsheren een sterke greep hadden à misverstanden & twist tussen kerk & wereld, paus & keizer/Franse koning à 1294: start strijd toen paus Celestinus V terugtrad na pontificaat v. amper 5 maanden & eindigde met de dood v. keizer Lodewijk v. Beieren in 1347