Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Mirakelboek/stichtingsgesch van de Ninoofse abdij

  • Abdij °mid 12e E, voor de premonstratenzers, Ninove (zuiden graafschap Vla)
  • Collectie mirakels vd Heilige Cornelius (patroon vd abdij)

 geestelijke beschermheer

 tussenpersoon God-mens

 werkelijke basis / eigendom vd abdij

  • Mirakels: tussenkomst v heilige persoon legitiem argument (juridisch!)
  • Strafmirakels (heilige komt rechtstreeks tussen)
  • [p 51, heer Gilles]

Abdij in een kosmologisch verband, verzinnebeelding vd strijd tss goed en kwaad

Monnik identificeert over wie het gaat: Gilles

Zo’n bronnen geliefd bij historici: gesch vh recht en pol-soc omstandigheden

Manier waarop men publiek akkoorden sloot nl in een kerk met betwiste goederen op

altaar, met ceremonie

soc-econ situatie: veel hoefdieren, open areaal, grootschalige veeteelt

excommunicatie: met geen enkele christen nog contact  moeilijk in een dorpje: iedereen

was christelijk, hij wordt buiten de gemeenschap en goddelijke wet gezet

versterkte nederzetting = kleine versterkte burcht, wrs een motte v enkele meters hoog

Gilles sterft slechte dood: geen ziekenzalving, zijn ziel zal gewoon verdwijnen en branden

in de hel  grootste angst van de mens

Waar zit het mirakel? Verhaal van machtsstrijd binnen lokale adel

Mirakelgedeelte: wat te maken heeft met het geloof (tegenstanders v belegeraars)

Leider sterft en de cohesie vd hele groep valt uit elkaar

  • [p 57, Siger]

Tussenkomst van heilige: eerste en laatste zin

Voor de rest een ordinair boevenverhaal

  • [p 63]

Kleine mirakels

  • [p 69]
Lees meer...

Vita Godeliph

  • Door Drogo van St Winoksbergen (abdij i/h westen vh graafschap Vla)
  • 2e H 11e E (typisch 11e E)
  • Over leven van de vrouw: waarom ze heilig is: maagdelijk + begerenswaardig
  • Voor de aristocratie: christelijke ethiek, gericht op de jonge vrouw  deugd = maagdelijkheid bewaren, sullige indruk = dé ideale aristocratische vrouw
  • Ruilhandel: huwelijksgift tg vrouw
  • Geen persoonlijke motivatie vd vrouw  overleven in de mY staat centraal
  • Bertolf luistert teveel nr zijn moeder, huwelijk wordt geregeld door zijn vader
  • Patrones van drenkelingen en mensen die last hebben van koude
  • Ze is gestorven omdat ze de ideale vrouw wilde blijven  proberen om de aristocratie in de diepte christianiseren (ethiek)
Lees meer...

Villehardouin

  • Ridder uit Champagne, 1204
  • Dialect
  • Over kruistocht (die fout gelopen was), hij beschrijft zijn ervaring als iemand die niet tot de top behoort maar wel weet wat er beraadslaagd wordt
  • Argumenten worden voorgelegd, maar auteur worstelt ermee (wrm nt in Palestina)
  • Paus: iedereen die wordt vermoord, geeft hij algemeen pardon : fout om christelijk rijk aan te vallen
  • Militaire geschiedenis
Lees meer...

Guide du Pélerin

  • Gids voor pelgrims naar Santiago
  • 12e E, Latijns
  • Franse vertaling: ook al in de ME (14e E)  geeft aan dat pelgrims zelf begonnen te lezen: zekere graad van geletterdheid
  • Hier modern Frans
  • Veel details: om reizigers zo goed mogelijk bij te staan en om aangenaam te vertellen
Lees meer...

Einhard

  • 9e E, hoveling Karel de Goede, product vd Karolingische Ren
  • Over intellectuele gesteldheid van KdG: hij kon geen Latijn of Grieks
  • Ideeën christelijke vorst worden benadrukt: hij heeft dit wel
  • Is dit werkelijk zo wel geweest?
Lees meer...

Guibert de Nogent

  • Spirituele zoektocht voor hij vrede kan vinden met zijn nieuw leven in de abdij
  • Was ingetreden als kind en wordt opgetraind voor leven als monnik
Lees meer...

Abelardus, Historia Calamitatum

  • Mid 12e E, Latijns voor klerikaal publiek (door clericus)
  • Liefdesbrieven worden verspreid in klerikale milieus, niet echt lekenmilieus (daar hoofse literatuur)
  • Noodlottige ondergang v kerkelijke mensen die zich overgeven a wereldlijke geneugten
  • ‘hoe hij (=A) in liefde gevallen is voor Heloise daardoor wonden opliep, zowel geestelijk als lichamelijk’
  • Geeft les in Parijs, er was meisje, de nicht van kanunnik Fulbert, die had grote motivatie om haar kennis bij te brengen over letteren (top van kennis)
  • Zeldzaam om bij vrouw zo’n kennis aan te treffen, daarom genoot ze grote bekendheid
  • Brandende liefde: hij zocht voorwendsels om meer familiair met haar om te gaan, om zo bepaalde ‘consensus’ te bereiken (= geslachtsgemeenschap met instemming)
  • Ze hadden het meer over liefde en kussen dan zinnen en letteren, ogen richten zich niet op de lectuur
  • Helaas, meisje was geconcipieerd (zwanger), wat zouden ze doen?
  • A ontvoerde haar en stuurde haar waar hij vandaan kwam, tot de geboorte van Astralabium
Lees meer...

Philippe de Commynes

  • 2e H 15e E
  • Hoge diplomaat, vertrouwen van Karel de Stoute
  • Kiest kant van erfvijand Franse koning
  • Wil bewijzen dat overloop gerechtvaardigd is door gesch te beschrijven: niet objectief!
  • [chapitre X]: dienaren laten zich bedriegen door mensen die het slecht voorhebben (ompraten) en luisteren te weinig naar gewone mensen die met beide voeten op de grond staan

‘om zich uit de nesten te werken’

Kaf vh koren scheiden: nederige vorst (Lodewijk XI) luistert enkel naar de wijzen

Stek op KdS: stout en hoogmoedig persoon

  • Pamflet tvv Philippe
  • Pas na 9 hst begint het verhaal
Lees meer...

Galbert van Brugge

  • Kannunik Galbert van Brugge, van St-Donaas
  • Moord op Karel de Goede meegemaakt
  • 1127: verslag van de dagen vooraf, dag zelf en dagen erna
  • Dagboek: directe ervaring, zeker opletten voor redactiewijzigingen

 compilatie, gekuist op vlak van orthografie (stijl, grammatica..)

 aanpassingen en gebeurtenissen: belang v bep feiten bij kennis wat erna gebeurt

  • Populaire tekst: dood van een vorst is verstoring vd goddelijke mYke orde  angst bij brede bevolking, oiv kerkelijke retoriek
  • Meteen erna teksten die bestraffing impliceren die orde herstellen en daar alles aan doen
  • Gepromoot vanuit grafelijk hof: soort catharsis
  • Hergebruikt in crisismomenten (vb wnnr dynastie uitsterft), doorheen de ME: legitimeren
  • Late Me: wordt vertaald in het middelfrans (vr hoge en middenburgerij)
  • [15]: zeer lange zin, soort stream of conciousness

Reden: wordt voorgelezen, niet nodig voor echte stoptekens

Vorst zit in hoekje te bidden en lezen terwijl de mis bezig is, hij geeft aalmoezen aan

de armen (zijn taak als goddelijk vorst)

moordenaars komen, vesterkt door onrechtvaardige raadgevingen en samenzweringen,

verraders  vastberadenheid

ze hebben de goede graaf neergegooid, doodgeflakkerd (‘prosterneren”) in opperste

deemoedigheid, terwijl God toekeek

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen