Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Toevoeging van een product aan een bestaande productgroep

Deze producten zijn voor de onderneming op bepaalde punten wel nieuw maar niet fundamenteel vernieuwend omdat ze op een of andere manier voor een belangrijk deel aansluiten bij de bestaande productlijn.

Voor producten uit eenzelfde productgroep en productlijn zal men ongeveer dezelfde marktinstrumenten inzetten omdat dezelfde behoefte wordt bevredigd, dezelfde doelgroep wordt beoogd en/of dezelfde distributiekanalen worden aangeboord.

Deze producten zijn ook niet fundamenteel nieuw voor de consumenten.

Lees meer...

Nieuwe productgroep/productlijn

bestaat uit producten die totaal nieuw zijn voor de eigen onderneming maar niet voor de consument.

Deze producten sluiten dus ook niet aan op de bestaande productlijn van de onderneming en vereisen daarom een eigen marketingprogramma

Bv kledingdistributeur gaat niet enkel kleding maar ook schoenen verkopen

Lees meer...

Productinnovatie

- “New-to-the-world” product - is een product dat zowel voor de onderneming als voor de markt nieuw is.

Bv interactieve televisie

Lees meer...

Types van nieuwe producten

Nieuwe producten omvatten niet alleen innovaties, maar ook wijzigingen aan bestaande producten of het herpositioneren van een product, het betreden van een nieuwe markt brengen voor de individuele onderneming mee dat ze zich in een nieuwe situatie bevindt met het product en zich moet afvragen hoe ze het product op de markt gaan brengen.

Wanneer we een product als nieuw betitelen kan dit zijn omdat voor bepaalde consumenten het product nieuw is of dat er bepaalde eigenschappen van het product in meer of mindere mate veranderen. Er kunnen zes types nieuwe producten onderscheiden worden.

Zie figuur p 441!

Lees meer...

Specialty goods

worden gekenmerkt door een hoge inspanningsbereidheid en hoog risico. Deze zijn het gevolg van een heel hoge product- en of merkvoorkeur. Onderlinge vergelijking van producten heeft reeds vroeger plaatsgevonden en is uitgedraaid in het voordeel van 1 bepaalde aanbieding. De afnemer is bereid grote inspanningen te leveren om in het bezit te komen van dit gewenste product of merk. Lange levertijden of grote verplaatsingsinspanningen belemmeren niet vlug de aankoopbeslissing.

Bv. Mercedes-Benz voor personenwagens, voorstelling van Geert Hoste, aankoop van zware investeringsgoederen

Lees meer...

Shopping goods

vergen een hoge inspanningsbereidheid en een middelhoog risico. Men is bereid een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld te besteden aan het zoeken en evalueren van producten. Het betreft meestal producten die slechts af en toe aangeschaft worden. Routineaankopen komen hier nauwelijks voor. De afnemer vergelijkt diverse merken en productmodellen.

Bv. Vaatwasmachine, personenwagens, kleding, verzekeringen, kantoormeubelen, accounting audits

Lees meer...

Preference goods

worden gekenmerkt door een lage inspanningsbereidheid en een middelhoog risico. Zij vormen een variant van de voorgaande categorie ten gevolge van geslaagde productdifferentiatie. De afnemer heeft een merkvoorkeur, maar hij is echter niet bereid tot grote inspanningen indien zijn voorkeurmerk niet voorhanden is. In dat geval neemt hij een ander merk.

Bv. Singal-tandpasta, Gillette-scheermesjes, bio-voeding, hotelovernachtingen voor managers

Lees meer...

Convenience goods

vergen vanwege de koper weinig inspanningen en een geringe risicoafname. De prijs ligt niet hoog en er hoeven ook niet veel andere inspanningen verricht te worden, zoals bv verplaatsing. Er zijn ook geen grote risico’s verbonden aan de aankoop of aan een verkeerde merkkeuze. Meestal bestaat er geen of slechts een geringe merkvoorkeur.

Ook impulsaankopen en noodaankopen vallen hieronder.

Bv. Verse groenten, brood en taxiritten, impulsaankopen, noodaankopen, bouten en moeren, hamers en tangen,…

Lees meer...

Producttypes

De houding van de afnemer tegenover het product en zijn koop- en winkelgedrag vormen kerngegevens voor de marketer. Ze behoren tot de cruciale elementen waar de marketer mee dient rekening te houden bij het ontwikkelen van een evenwichtige marketingmix.

Er zijn volgende 4 productcategorieën op grond van de omvang van de koopinspanning en de risicobereidheid van de koper:

Lees meer...

Merken en merktypes

Een merk is een woord, een beeld, een symbool, letter, teken of een combinatie hiervan waarmee producenten of distribuanten hun producten herkenbaar en benoembaar willen maken.

Een merknaam is ook een middel om kwaliteit en homogeniteit aan de kopers te waarborgen.

Iedere onderneming probeert van zijn product via een merk een merkartikel te maken. De fabrikant/distribuant zal via een merknaam en het gebruik van die merknaam op de verpakking en in reclame associaties of betekenissen toevoegen die vooral op het expressieve niveau inspelen.

Hierdoor probeert de ondernemer zich weer van de andere producten te differentiëren.

Hij hoopt hierdoor de merkenvoorkeur en –trouw te versterken.

Een merkartikel mikt op de achterban van trouwe kopers, de zogenaamde “consumerfranchise”.

Het continu vormen en vormgeven van een merk is een noodzakelijke activiteit voor een onderneming.

Merken kunnen ingedeeld worden in:

1) Fabrieksmerken: De naam wordt gegeven door de fabrikant en het merk is eigendom van de fabrikant

A-merken: Kunnen rekenen op de voorkeur van relatief grote afnemersgroe Kwaliteitsgarantie

Hogere prijzen

B-merken: Kleinere groep afnemers

Mindere kwaliteit dan A merken

Prijs zal lager liggen

C-merken: Relatief onbekend

Geen grote voorkeur bij de koper

Lagere kwaliteit

Lagere prijs

2) Distributiemerken: huismerken, private labels of D merken genoemd, zijn merken die werden toegekend door de distribuant.

Huismerken zijn daarenboven uitsluitend in het desbetreffende “huis” te vinden, zodat deze merken niet in concurrerende distributiepunten worden aangeboden.

De prijs is lager dan A merken en voor sommige producten blijkt het kwaliteitsverschil voor de consument niet groot genoeg te zijn om de duurder A merken aan te schaffen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen