Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Direct marketing in een veranderende wereld

De eerste generatie direct marketeers besloten:

-klanten rechtstreeks te benaderen

-klanten zorgvuldig te selecteren

-introduceerde Return on investment

Huidige ontwikkelingen:

-segmentering van de markt = grotere versplintering doelgroepen

-de consument wordt eigenzinniger

-minder onderscheid van producten

-de gemiddelde consument bestaat NIET

-kortere levenscycli producten

-overaanbod reclame= de boodschappen vervagen

-evolutie internet

GEVOLG:

-meer merk ontrouwe afnemers

-direct marketing als strategisch instrument

DUS:

-scheidingslijn tussen marketing en DM vervaagt

-toenemende belang van relatiemarketing

-belang CRM

-database is motor

Lees meer...

Direct marketing

-B2B communicatie : merkentrouw wordt enkel gerealiseerd door lange termijn relaties met de klant te ontwikkelen

-een sterk merk is enkel een beginpunt

-voor een bedrijf wordt het steeds moeilijker om zich te onderscheiden

-bedrijven willen een grotere merkentrouw opbouwen = direct marketing

DEF: direct marketing is gericht op het verkrijgen en onderhouden van duurzame relaties tussen aanbieder en de afnemers, marketinginstrumenten hebben hun eigen specifieke invulling. Behoeften, wensen en geconstateerd gedrag van de afnemers worden centraal gesteld = klantenrelatie staat centraal

Lees meer...

Wielersport is poëzie

Voorbeeld:

Radio 1, het nieuwsblad en Canvas hebben de reclamecampagne gelanceerd met Hart en ziel bij de koers

-ze willen associatie versterken

-als je van wielersport houdt moet je bij ons zijn

-Quickstep en Tom Boonen

-Landbouwkrediet en Sven nys

-sportsponsoring als positieve imagotransfer

Lees meer...

verklaring van de groei van sportsponsoring

-globalisering van merken = door toenemende concurrentie

-professionalisering van merkcommunicatie

-traditionele reclame steeds minder doeltreffend

-zoektocht naar onderscheidende reclame = sportsponsoring is een krachtig medium om een merkbelevenis in te vullen en te onderscheiden

-zoektocht naar belevenissencommunicatie

Voorbeelden:

-Tia Hellebaut en Pizza Hut

-Haka spot van William Lawsons

-Nike en Sven Nys

Lees meer...

verklaringen langs sportieve kant

-globalisering

-commercialisering en aanvaarding

-versporting van de maatschappij = grote rol van de massamedia

-ze beschouwen sport als kernactiviteit en als lokaas voor andere activiteiten

-toenemende mediabelangstelling

-schaalvergroting = maakt het moeilijker om een doelgroepdekkende mediacampagne te maken

-professionalisering

Lees meer...

Van sportsponsoring tot geïntegreerde communicatie

’70-‘80

-oorspronkelijk kochten bedrijven een logovermelding op de truitjes enz om zo in beeld te komen

-naambekendheid verwerven was het belangrijkste en vaak enige doel

NU

-zowel marketing communicatie =Het in contact treden met de handel of de consumenten om hun kennis attitude en gedrag te beïnvloeden in een gunstige richting

ALS

- ondernemingscommunicatie= corporate communication : helpt vertrouwen en goodwill op te bouwen bij interne en externe relatiegroepen

-een marketingmix moet goed afgestemd zijn op alle andere promotieactiviteiten

Lees meer...

overige reclameformats in de sport

1.ze werken rond de gewone dingen in het leven : humor, erotiek, angst,..

-ze werken rond dagelijkse sportgerelateerde situaties = slice-of –life advertenties

2.soms werken ze rond het angst- of onveiligheidsgevoel van consumenten = impact is everything

-vb: verzekeraars

3.ze werken met geluiden, stemmen en muziek uit de sportwereld

Lees meer...

Associatie met sport

-associatie met sportkenmerken en belevenissen

-reclame van sportmerken, producten en van sport

-het belang van merkopbouw neemt in de sportwereld alsmaar toe

-de economische groei van een sportvereniging is van groot belang

-de herkenbaarheid van merken via reclamecampagnes

*Enkele sportkenmerken: spelers, stadion, logo, records, zweet, druk..

*Sportbelevenissen: succes, vluchten, vechten,..

Lees meer...

Celebrity endorsement in de sport

-een bekende draagt zijn naam en imago over aan het merk

-de endorser moet bekend zijn en een relevante betekenis hebben voor het merk

-de perceptie van de doelgroep van de waarden waar de topsporter voor staat

-het ambassadeurschap van een bekende sporter kan voor een merk het verschil maken

-het houdt ook risico’s in : de associatie kan ook zorgen voor merkbeschadiging : Tiger Woods

Lees meer...

Reclameformats in de sport

Reclameclutter doorbreken → sterke emoties 1.→ in de sport via vaste formats

-merken gebruiken bekende sporters als ambassadeur voor product of dienst

(celebrity endorsement)

2.Sportsfeer, competenties, belevenissen waarmee de merken zich associëren

3.Uiteenlopende reclameformats in de sport

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen