Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Soorten adressenbestanden

Business-to-business bestanden

Consumentenbestanden

  • Compilatiebestanden = verzameling van verschillende bronnen (vb.: BTW-registratie, RSZ-lijsten, …)
    • Ongeveer hetzelfde als verrijken
  • Gedragsbestanden
    • Ontstaan door het registreren van adresgegevens over personen die een specifiek gedrag geuit hebben ten aanzien van bepaalde producten of diensten (vb.: savour club, davidsfonds)
  • Lifestylebestanden beter inzicht over consumentengedrag
    • Betrokkene wordt zelf gevraagd om informatie over zichzelf te geven (vb.: sophie’s shopping list = bestanden die consumenten aanmaken in ruil voor korting, mensen die op vrijwillige basis hun aankoopgedrag laten bijhouden).
  • Levensfasebestanden
    • Bevatten adressen van personen die zich in een bepaalde fase van hun leven bevinden en om die reden een groep vormen met speciale noden en behoeften (vb.: movers, baby future,…)
Lees meer...

Het adressenbestand

  • Ontdubbelen = zorgen dat elk element binnen de database éénduidig is
  • Structureren = database voorbereiden op personalisatie
  • Standaardiseren = één schrijfwijze voor één adres
  • Verrijken en aanvullen = gegevens in database aanvullen met nieuwe gegevens
  • Valideren = toetsen aan de realiteit
  • Kwaliteit controleren
    • Aanspreektitels, geslacht, spelling, grootste fouten in achternaam, test de mailing, controle adressen toevoegen, verhuizers,…
Lees meer...

Voordelen marketing database

  • U kunt:
    • Doelgerichter klanten of prospects benaderen
    • Leads voor verkoopploeg genereren en opvolgen
    • Agenten, dealers of distributeurs beter bijstaan
    • Langdurige relatie met klanten opbouwen en service naar hen toe verbeteren
    • Opportuniteiten vinden voor nieuwe producten of diensten
    • Efficiëntie van reclame-inspanningen en promoties op lange termijn opvolgen dmv voorspellende technieken
    • Klantenbestand beschermen door snel te reageren op promoties van de concurrentie
    • Gegevens in database verhuren, verkopen of ruilen

Lees meer...

Gevolgen

  • Klanten worden ontrouw
  • Verschuiving van de aandacht van transactie naar relatie relatie is nu het belangrijkste
    • Relaties uitbouwen is alleen maar mogelijk als er respons en een goede reputatie zijn.
  • DM als strategisch instrument
  • CRM= customer relationship management (vb.: vroeger kreeg je als kind bij de slager een plakje vlees. Ze kenden jou en je familie en ze konden daar op inspelen. Dit bouwt een relatie op.)
    • Stap 1= informatie proberen samen te brengen.
      • Poging tot automatisering van processen
      • Gegevens onttrekken aan de processen
      • Integratie van databronnen
    • Stap 2= alle processen die eigen zijn aan de onderneming ook in CRM stoppen. Zo wordt het 1 systeem waarin alle voor de hand liggende processen weergegeven worden.
      • Communicatieve luik: reacties, klachten, hoe het bedrijf of de klant reageert  alle gesprekken automatiseren + opslaan
Lees meer...

Direct marketing in een veranderende wereld

  • Tussenschakels uitsluiten en hun klanten rechtstreeks benaderen
  • Klanten en prospects zorgvuldig registreren met alle bijzonderheden over levensstijl en koopgedrag  meer interesse in klanten
  • ROI
  • Individualisering en eigenzinniger wordende consument
  • Minder onderscheid tussen producten
  • Kortere levenscycli van producten
  • Strijd om het punt van distributie
  • Overaanbod van commerciële boodschappen in massamedia
  • E-commerce / mondialsering
Lees meer...

Marketingcommunicatiemix

Thematische communicatie: massamedia inschakelen

  • Nadelen: is heel breed, weinig specifiek, duur, niet zo doelgroepgericht en dus ook minder geschikt
  • Altijd voor dezelfde producten reclame

Promoties: zijn sterk

  • Nadelen
    • Concurrent kan binnen de kortste keer knal hetzelfde doen  ze kunnen het concurrentievoordeel meteen kopiëren
    • Is niet zo goedkoop
    • Promotionele spiraal: het is moeilijk om terug te keren naar de oorspronkelijke prijszetting
  • Klanten verwachten dat de producten verkocht worden onder een promotioneel bedrag en het is heel moeilijk dit te veranderen. Klanten zoeken op het internet welke de goedkoopste is. Dit zorgt voor druk op de retailer en ook de prijs komt onder een enorme druk te staan.
  • Persoonlijke verkoop
  • Op zoek gaan naar alternatieven
Lees meer...

Marketingcommunicatie

  • Alle elkaar aanvullende en versterkende boodschappen
  • Boodschappen die door een bedrijf of organisatie worden uitgezonden en waarmee het bedrijf de intentie heeft om het gedrag van de voor de marketing belangrijke personen en groepen te beïnvloeden
Lees meer...

Marketingcommunicatietechnieken

  • PR
  • Reclame/promoties/sponsoring
  • Direct marketing (direct mail)
  • Internet
  • Handelsbeurzen

-Juiste mix van deze instrumenten hangt af van de inhoud van de boodschap en de aard van de ontvanger

Lees meer...

Management van sponsoring

Strategische fase

  • Analyse en prognose
    • Verzameling en evaluatie van informatie
    • Sponsorscenario
      • Doelgroep
      • Doelstellingen
      • Boodschap

Tactische fase

  • Strategische formulering  operationele sponsoractiviteiten van dag tot dag
    • Budget (taakstellende methode)
    • Timing
    • Afstemming sponsorprogramma (kanaal) en integratie marketingprogramma
    • Contractuele elementen

Implementatiefase

  • Nadenken over de uitvoer van de strategie
    • Onderhevig aan externe factoren
    • Sponsoring is een tweezijdig proces

Evaluatie en controle

  • Meten van effectiviteit
    • Feedback deelnemende groepen
    • Trackingmethoden: communicatieresultaten (enquêtes)
      • Merkbekendheid
      • Correcte attributie  het juist toewijzen van de juiste communicatie
      • Invloed op gesponsorde evenement en sponsormerk
      • Overtuigende impact  kracht van communicatie-uiting meten
    • Confrontatiemethoden: blootstelling (bereik en blootstellingfrequentie)
      • Bezoekers
      • Media-aandacht  meten hoeveel seconden ze in beeld geweest zijn
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen