Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

We are all the same

 We denken vaak dat wat we denken gelijk is aan wat andere mensen denken!

+ Dit kan leiden tot miscommunicatie

  • Wat jij grappig vind is niet noodzakelijk grappig voor iemand anders
  • Wat jij denkt dat slecht of fout was is niet noodzakelijk wat de ander denkt over zijn gedrag!

REDEN ? Weinig empathie!

Lees meer...

Devil-effect

wanneer je een slechte eerste indruk geeft aan iemand is het heel moeilijk om van dat negatief beeld verlost te worden

Lees meer...

Halo-effect

De tendens om op basis van 1 positief kenmerk, een gehele positieve impressive van een persoon te vormen. (dit is meestal bij fysische aantrekkelijkheid, hoe je eruit ziet)

Bv. solliciatie; twee even goede kandidaten --> meest aantrekkelijke persoon krijgt de job.

Lees meer...

First impressions

 We vormen zeer snel eerste indrukken. Dit gebeurt binnen de seconde! We geloven heel hard in ons buik gevoel. Deze eerste indruk is belangrijk voor de ‘trustworthiness’ =vetrouwenswaardig!

Lees meer...

Primacy effect

 We neigen naar de veronderstelling dat de ‘eerst gegeven’ informatie van groter belang is!

+ Dit komt ook voor bij de ‘laatst gegeven’ informatie = informatie tussenbeide heeft dus het minste effect!

Lees meer...

Self- serving bias

 In een poging van het overtuigen van onszelf én anderen dat de positieve voorstelling van zichzelf die we aan de wereld tonen, neigen we naar het gebruik van hele positieve termen in onze persoonsbeschrijving.

+ Aan de andere zijde, wanneer we zelf lijden gaan we het probleem de schuld geven en niet onze persoonlijkheid.

Bv. Iemand is ontslagen --> schuld van persoon zelf; heeft zijn best niet goed gedaan

Je bent zelf ontslagen --> je had niet genoeg tijd om je voor te bereiden; je had te weinig tijd

Lees meer...

Relationele rollen

Bv. ouder-kind relatie / leerkracht-leerling relatie

+ Ten opzichte van anderen
mannen in een relatie vinden andere vrouwen dan hun partner minder aantrekkelijk ten opzichte van wanneer ze single zijn!

Lees meer...

Beroepsrollen

Het werk dat we doen heeft invloed op onze visie van de wereld.

Bv. 3 mensen wandelen in de zoo

* een botanist: is gefascineerd door alle soorten bomen en planten

* een zooloog: kijkt naar verschillende soorten dieren


* een weerkundige: kijkt naar de lucht, merkt veranderingen in het weer op

Onze beroepsrollen vormt onze percepties!

Lees meer...

Genderrollen

We moeten een onderscheid maken tussen 'sekse' en 'gender', dit zijn twee termen die niet hetzelfde zijn.

Sekse = de biologische karakteristieken van een man en een vrouw

Gender = de sociale en psychologische dimensies van mannelijk en vrouwelijk gedrag.

Genderrollen = sociaal aanvaarde manieren waarbij we verwachtingen creeeren hoe mannen en vrouwen zich gedragen.

'poststructuralistisch en postmodern feminisme'

  • Je bent niet geboren als man of vrouw
  • Gender is geconstueerd doorheen de samenleving en cultuur
  • Er zijn verschillende genders; continuum, je hangt niet vast aan een bepaald gender, mensen 'spelen' met gender! Je kan verschillende posities aannemen in verschillende contexten (Het leven is een theater...)
  • Genderbenders: is een informele term die gebruikt wordt om te verwijzen naar een persoon die zich actief overtreedt of zich in bochten wringt voor te passen in verwachte genderrollen. Genderbendig is een vrom van sociaal activisme gecombineerd met veronderstellingen of over-generalisaties van genders.

Lees meer...

CULTURELE VERSCHILLEN

Ethnocentrisme = de attitude dat iemands’ cultuur belangrijker en superieur is tegenover een andere.

 Een etnocentrisch persoon denkt (openlijk of privaat) dat iedereen die niet tot dezelfde etnische groep behoort raar, fout, vreemd of inferieur is.

+ Louis Theroux meets Afrikaner separatists who dream of building cultural enclaves in post-apartheid South Africa

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen