Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Fact-opinion verwarring

- ‘Factual statements’  kunnen bevestigd zijn = waar of fout

- ‘Opinion statements’  gebaseerd op persoonlijke overtuigingen, kunnen moeilijk worden bewezen. (bv. je geeft niet om mij want je vergeet mijn verjaardag)

Meningen zijn gebaseerd op feiten, MAAR zijn persoonlijke interpretaties van deze feiten!

+ we presenteren onze meningen vaak alsof het feiten zijn.

Lees meer...

Ontwikkelingsfases in taal

¤ Emoties  worden spontaan ontdekt, en in de eerste plaats niet ‘correct’ verbonden met objecten en subjecten.

¤ Gezichtsherkenning

¤ Taal begrip

¤ Taal productie  komt voor een deeltje door fysische beperkingen (strottenhoofd nog niet volledig ingedaald in de keel)

Lees meer...

Language Acquisition Devsise (Chomsky)

 Een model dat een set van grammatical regels bevat (syntax)

+ het geeft aan peuters een ‘Universal Grammar’ set, dat kan worden toegepast op elke gegeven taal.

Kinderen leren taal op twee manieren:

- Luisteren naar volwassenen, MAAR er is een ‘armoede van de stimulus’ want ouders make nook fouten!

- Kinderen kopieren niet enkel, maar deduceren zo zelf regels!

+ voor dat een kind grammatica regels kan leren, kan het terugvallen op zijn LAD dat hem kan aanwijzen hoe hij bepaalde woorden moet combineren.

Lees meer...

Brain structures: Broca & Wernicke

Hersenstructuren in de linkse hemisfeer:

_ BROCA = taal productie en grammatica

_ WERNICKE = taal begrip

Damasio en Damasio 1992  3 soorten structeren zijn nodig in de hersenen om taal te verwerken:

+ deze zijn niet exclusief gelokaliseerd in de linkse hemisfeer

  1. Taal vereist een collectie van neuronen (in zowel rechtse als linkse hemisfeer) die concepten representeren  signified
  2. We hebben een kleiner aantal neuronen van de linkse hemisfeer nodig, die taalcomponenten zoals fenomenen en syntax regels vertegenwoordigen  signifier
  3. Taal berust op een aantal sets van structuren (ook in de linkse hemisfeer) die allebei kunnen combineren: ze kunnen een concept nemen en de productie van woorden stimuleren  sign
Lees meer...

Mirror Neurons

Wanneer we het gedrag van anderen observeren, vuurt onze brein ‘mirror neurons’ af.

Mirror neuron  een neuron die zowel bij het uitvoeren van een actie en het observeren van iemand anders die dezelfde actie stelt, wordt geselectederd.

+ Hele lange voorgeschiedenis, sommige dieren hebben dit ook

Dit is belangrijk voor de empathie! Maar ook voor het leren van de taal!

  • Mirror neurons kunnen spraak-imitatie helpen.  Als we anderen zien spreken dan gaan mirror neurons afgevuurd worden in de hersens ‘alsof we zelf zouden praten’.
  • Mirror neurons kunnen de concept-voorstelling (concept representation) helpen.  wandelen vraagt de activatie van mirror neurons, denken over wandelen ook, en wanneer je praat over wandelen denk je er eigenlijk over 
  • Mirror neurons kunnen het leren van tekens NIET vergemakkelijken!  er is geen overlapping tussen de neuronen gebruikt voor de representatie van de betekenis en de neuronen gebruikt voor de representatie van het geluid!
Lees meer...

Facial Recognition

 Geen geleerde gewoonte, maar een aangeboren mogelijkheid!

` Pasgeborenen hebben een ‘voorkeur’ voor gezichten, voor dingen dat een gezicht bevatten.

` Peuters kunnen emotionele expressies op iemands gezicht onderscheiden.

` Kinderen beginnen met het onderscheiden van gezichten op basis van gender, vanaf hun eerste levensjaar.

+ Prosopagnosie  ‘faceblindness’  een handicap waarbij mensen geen gezichten kunnen herkennen. Ze kunnen wel objecten herkennen, en weten ook veel van de mensen in hun sociaal netwerk, ze kunnen enkel de gezichten van anderen niet herkennen.

Lees meer...

Conclusie: taal evolutie

Wanneer ?

ª 2 miljoen tot 10.000 jaar geleden

ª Dit hangt er vanaf op welke wijze je taal definieerd.

Hoe ?

ª Uit cognitieve structeren die een hele lange evolutionaire geschiedenis hebben en aanwezig zijn bij andere dieren.

ª Maar menselijke taal is speciaal / anders : 6 miljoen jaar tijd is lang genoeg om de mens een heel andere soort dan alle andere species te maken.

Waarom ?

ª Ecologische druk = veranderingen in de omgeving

ª Sociale druk = veranderingen in de sociale groep patronen

ª Seksuele druk = taal als een systeem

Lees meer...

Seksuele selectie druk

Miller  Seksuele selectie maakt mannen betere ‘display-producers’ en vrouwen betere ‘display-discriminators’ Bv. mannelijke pauwen groeien de beste staart, vrouwelijke pauwtjes kunnen deze beter beoordelen.

  • Vrouwen beginnen vroeger met praten, scoren beter op taaltesten en consumeren meer taal!
  • Mannen produceren meer praat, schrijven meer boeken, gedichten, e-mails, zeggen meer tijdens discussies,..

MAAR >< andere onderzoeken geven andere resultaten!

ª Brizendine  vrouwen praten drie keer zo veel als mannen, en gebruiken veel meer woorden.

ª Cameron  vrouwen en mannen praten even veel

 Het debat hier over gaat nog steeds door!

+ Vrouwen klagen wel altijd over de slechte communicerende man maar Miller zegt  de man heeft veel woorden nodig om de vrouw te verleiden (verbal courtship) maar wanneer hij ze ‘heeft’ is dit veel minder! Dus  ‘Verbal Courtship to access potential mates’!

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen