Complementary style
- Gepubliceerd in Marketing
Aanvullend - Partners maken gebruik van verschillende, maar elkaar versterkende gedrag
Aanvullend - Partners maken gebruik van verschillende, maar elkaar versterkende gedrag
Conflicten oplossing, en tergelijkertijd ieders behoeften realiseren, respecteren.
1. People
• People isn't the Problem
• Conflict often emerges because we do not disconnect the problem from the person
• DISCONNECT, and rule out emotion
• Do not take it personally!
– You are more than just some thoughts
2. Interests
• Focus on interests in stead of positions
• Why did the problem emerge?
• Why do people want what they ask me?
• What are THEIR interests?
Empatie is hier heel erg belangrijk!
3. Opties
• Look at ALL options
• Is a (partial) win-win no solution at all?
4. Criteria
• Use objective criteria in your arguments
• That have been used before
• That have been proven to be correct
– ! Check resources!
En, kijk ook naar de vijf onderhandelingsposities!
POSITION 1
I am right, You are wrong
POSITION 2
I am wrong, You are right
POSITION 3
Both right, Both wrong
POSITION 4
The issue isn’t important (what is the absolute worst that can happen?!)
POSITION 5
There is truth in all perspective
Vier Conflict Stijlen -
Vermijden (avoiding): lose-lose
<Wanneer mensen nonassertief negeren of weg blijven van eenconflict <Vermijding weerspiegelt een pessimistische houding over conflict onder de overtuiging dat er geen goede manier is om het op te lossen <Het vermijden dat vaak resulteert in verliezen <verliezen: geen van de partijen krijgen wat ze willen
- Het aanpassen (accommodating): lose – win
<Treedt op wanneer u toestaat dat anderen hun eigen weg hebben omtrent uw standpunt <Als accommodatie een echte daad van vriendelijkheid, vrijgevigheid, of liefde is, dan is de kans groot dat het verbeteren van de relatie werkt. <Mensen uit hoge-context,collectivistische achtergronden voorkomen conflicten om hun gezicht te redden
- Concurrerende (competing): win-lose
<Doet zich voor bij een hoog niveau van zelfzorg en een laag niveau van de zorg voor anderen <Directe Agressie =Wanneer een communicator een kritiek of eis uitdrukt dat een bedreiging voor het gezicht van een ander is <passieve agressie =Doet zich voor wanneer een communicator vijandig spreekt in een obscure of manipulatieve manier
- een akkoord sluiten (compromising): partial lose-lose
<Geeft beide partijen een deel van wat ze willen hoewel beide een deel van hun doelencopofferen <Compromitterend: eigenlijk onderhandelen voor een oplossing waarbij beide partijen iets verliest <Sommige compromissen zorgen voor beide partijen tevreden <Wanneer compromissen bevredigend en succesvol,zijn het waarschijnlijk succesvolle onderhandelingen
- Samenwerken (collaboration): win – win
<Geeft een hoge mate van zorg voor zichzelf evenals anderen <Het doel van de samenwerking is om een oplossing te zoeken die voldoet aan de behoeften van iedereen die betrokken is <Samenwerking geeft u een ma
H conflict = een uitgesproken strijd tussen (op zijn minste) twee gecorreleerde partijen die onverenigbare doelen en schaarse middelen waarnemen en de andere partij inwerken om hun doelen te bereiken.
H
è uitgesproken strijd (expressed struggle) conflict kan alleen maar voorkomen als beide partijen bewust zijn van hun onenigheid. --> het moet verbaal zijn, anders gaat een bepaalde partij niet bewust zijn van het conflict bv. Als je buurman te veel lawaai maakt 's nachts kan je ofwel het probleem aankaarten of negeren en niets zeggen.
è Onverenigbare doelen: als er een conflict is zijn beide partijen niet tevreden: bv. Buurman wil zijn muziek niet afzetten, als hij dit doet verliest hij zijn plezier. VS jij kan niet slapen, als de buurman het afzet dan pas wel. Opmerking: de doelen zijn niet volledig onverenigbaar --> er zijn oplossingen waarbij beide partijen kunnen krijgen wat ze willen. Bv. Buurman kan koptelefoon opzetten, ramen sluiten, ... Gevolg: conflict verwijnt!
è Schaarse middelen: bv. Geld; veroorzaakt veel conflicten. bv. Tijd
è Interdependentie (onderlinge afhankelijkheid): partijen zijn afhankelijk van elkaar.
è Inwerken van de andere partij: bv. Je vrienden vertellen dat je vind dat ze niet veel mogen drinken om daarna nog te moeten rijden, dat je dan niet meewil en het onverantwoord vind.--> geen conflict als je voorkomt dat je vrienden effectief achter het stuurd gaan kruipen.
H
H CONFLICT IS NATUURLIJK elke relatie heeft te maken met conflicten. Maakt niet uit hoe hecht, verstaanbaar, compatibel,... de andere persoon is, er zullen altijd momenten zijn dat je ideeen, acties of behoeften niet overeenkomen met die van een ander. bv. Jij houd van rockmuziek, je partner van klassieke muziek bv. Je vind een paper dat je hebt geschreven heel goed, maar je prof vind dit slecht=
H bv. je vind het leuk om uit te slapen op zonder, maar je huisgenoot niet
H
H CONFLICT KAN GUNSTIG ZIJN
effectieve communicatie binnen conflicten kan zorgen voor sterke relaties. Mensen die constructieve methoden gebruiken zijn meer tevreden over hun relaties en met het omgaan tijdens conflicten. bv. Tijdens conflicten naar elkaar luisteren, proberen te denken hoe de anderen persoon denkt, fouten willen en durven toegeven,...
H Communicators zoeken naar belangrijke maar eigenlijk tegenstrijdige doelen tijdens hun relatie!
H ‘Dialectical Tensions’ conflicten die opkomen wanneer twee tegenstrijdige of tegenovergestelde krachten te samen bestaan! Het aankunnen van deze spanning kan de meest krachtige dynamiek in relationele communicatie creëren!
H
_ Connection versus autonomy we zoeken betrekkingen met anderen + we willen niet onze gehele identiteit opgeven, zelfs niet voor de meest bevredigende relatie! Een van de meest voorkomende redenen voor splitten van koppels is het falen van de parters om elkaars behoeften aan verbinding, band te voldoen. ‘Jij bent er bijna nooit’ ‘ik voelde me opgesloten’
H
_ Openness versus privacy te samen met de behoefte aan het bloot leggen van ons zelf, hebben we een gelijke belangrijke impuls om ‘ruimte’ te behouden. Zelfs de meest sterke relaties hebben een graad van ‘afstand’ nodig.
H
_ Predictability versus novelty Te veel voorspelbaarheid kan leiden tot benauwde gevoelens. De uitdaging is om te goochelen met de wens naar voorspelbaarheid te samen met de wens voor ‘nieuwigheid’, wat de relatie fris houdt.
H
H Omgaan met de ‘dialectical tensions’
H Studie wees uit dat de relatie connection-autonomie het meest voorkomend was! Dan predictability-novelty en dan pas openness-privacy. Manieren om er mee om te gaan:
¤ Ontkenning we kiezen voor 1 kant van het dialectieke spectrum en gaan de andere negeren.
¤ Disorientatie communicators voelen zich overwelmd en hulpeloos, en zijn zo niet in staat om hun problemen te confronteren.
¤ Afwisseling afwisselen tussen de beide extremen op het spectrum
¤ Segmentatie partners gebruiken deze techniek om de verschillende domeinen van hun relatie in hokjes te zetten.
¤ Balans communicators proberen om de ‘dialectial tension’ te balanceren
¤ Integratie het accepteren van de tegengestelde krachten, zonder ze proberen te laten afnemen (beide partners)
¤ Herinstellen (recalibration) antwoorden op de dialectieke uitdagingen door ze te herkaderen zodat de schijnbare contradicties verdwijnen.
¤ Herbevestiging (reaffirmation) Deze strategie erkent het feit dat de ‘dialectical tensions’ nooit zullen verdwijnen.
H
H KNAPP 10 stages model
H
H + Niet alle relatie beginnen, verlopen en eindigen in dezelfde lineaire manier! er zijn veel verschillende alternatieve ontwikkelingspatronen!
H
H KNAPP 10 stages model
H
H + Niet alle relatie beginnen, verlopen en eindigen in dezelfde lineaire manier! er zijn veel verschillende alternatieve ontwikkelingspatronen!
H
H Social Exchange Theory we zoeken naar mensen die ons beloningen kunnen geven die groter of gelijk zijn aan de kosten die we hebben door met ze om te gaan.
H Beloningen – kost = uikomst!
H + als de kosten van het zoeken en behouden van deze relatie te groot zijn, dan kunnen we beslissen om deze relatie te stoppen!
` Nabijheid leidt vaak tot ‘liking’ bv. klasgenootjes, buren,..
` Op het internet spreken we van ‘virtuele nabijheid
ó Wanneer mensen private informatie met je delen, suggereert dit dat ze je respecteren en vertrouwen.
ó MAAR niet alle onthulling leidt persé tot meer ‘liking’!
ó Wederkerigheid is hier belangrijk! Het ‘terug krijgen’ van de zelfde hoeveelheid informatie als degene die je onthult krijgt.