Zoekmachine optimalisatie https://www.bronso.nl Tue, 22 Oct 2019 11:20:03 +0000 nl-nl Wat is LSI /Latent Semantic Indexing? https://www.bronso.nl/blog/seo/wat-is-lsi-latent-semantic-indexing https://www.bronso.nl/blog/seo/wat-is-lsi-latent-semantic-indexing

Wat is LSI

In de analyse van zoekmachines speelt de "Latent Semantic Indexing", afgekort de LSI een belangrijkte factor. Het bepaalt als één van de onderdelen van de on-page optimalisatie hoe hoog een pagina wordt gerankt voor een bepaald zoekwoord.

Definitie LSI

LSI zijn woorden die grote verbanden aantonen of zeer relevant zijn tot elkaar. Denk hierbij aan synoniemen, meervoudsvormen, enkelvoudsvormen en verkleinwoorden van het hoofdzoekwoord.

Hoe werkt LSI?

Er bestaan verschillende manieren om webpagina’s te indexeren door zoekmachines. LSI of Latent Semantic Indexing is er maar één van. Bij deze techniek wordt naar verbanden gezocht in de tekst van een webpagina, dit gebeurt aan de hand van wiskundige formules.

Hierbij is het belangrijk om weten dat deze formules ervoor zorgen dat niet-relevante woorden zoals lidwoorden en voegwoorden genegeerd worden. Bestaan er grote verbanden tussen bepaalde termen, dan is de kans groter dat deze woorden opgepikt zullen worden door een zoekmachine zoals Google.

Is het aantal verbanden op het vlak van betekenis echter laag, dan zal een woord veel minder relevant gevonden worden door een zoekmachine.

Voordelen van LSI

LSI heeft, als je het ons vraagt, enkel voordelen. Zo is het niet langer nodig om voor elk zoekwoord een aparte webpagina aan te maken. Eén hoofdpagina is nu voldoende en de varianten van een zoekwoord voldoen om ervoor te zorgen dat een pagina gevonden wordt.

Deze manier van werken komt trouwens ook natuurlijker over bij de internetgebruiker die op deze manier niet langer het gevoel krijgt dat hij of zij ondergesneeuwd wordt door een veelheid aan keywords. De leesbaarheid van websites wordt hierdoor gevoelig verhoogd.

Welke woorden worden door LSI genegeerd?

Behalve lidwoorden en voegwoorden worden ook andere woordsoorten bewust niet opgepikt door LSI. We hebben het dan over veelvoorkomende woorden in iedere taal die vaak niet relevant zijn voor de betekenis van een tekst.

Voorbeelden hiervan zijn hulpwerkwoorden, voornaamwoorden en veelvoorkomende bijvoeglijke naamwoorden. Ook woorden die zeer veel in een tekst worden niet geïndexeerd, alsook woorden die weinig voorkomen.

Voorbeelden van LSI

In bepaalde sectoren wordt al volop gebruik gemaakt van LSI. In vele gevallen zien we echter nog altijd dat het gebruik van hoofd keywords vooropgesteld wordt terwijl dit in werkelijkheid steeds minder op prijs gesteld wordt door de grote zoekmachines zoals Google. Een voorbeeld hiervan is het Hummingbird algoritme.

LSI wordt zo steeds belangrijker voor Google. Je merkt het meteen wanneer je een keyword intikt in Google. Je krijgt niet langer zoekresultaten op basis van je eigen zoekwoord, maar je krijgt tevens ook suggesties van Google die vaak varianten zijn van jouw initiële zoekterm.

Hoe kun je LSI het best gebruiken voor je website?

Een veelheid van keywords doet meer kwaad dan goed. Een zoekmachine zoals Google zal je hier voor afstraffen. Het is beter om gebruik te maken van één hoofdkeyword en varianten van dit woord in te zetten. Zo vermijd je dat dit ene keyword te veel gebruikt wordt. Verder moet je ervoor zorgen dat het hoofdkeyword en de varianten relevant zijn voor het onderwerp van je website. Zo krijg je een goedlopende tekst die niet alleen voldoet aan de laatste eisen op SEO gebied, maar ook nog eens goed scoort op leesbaarheid.

LSI is een techniek die nu in opgang is. Toch is het aangeraden om steeds waakzaam te blijven. Je houdt er echter ook best rekening mee dat SEO een tak is die steeds in verandering is. Toekomstgericht werken, betekent dat je alle evoluties in het oog dient te houden.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Zoekmachine optimalisatie Sat, 13 Jan 2018 22:06:20 +0000
SEO: geen éénmalige taak? Voortdurend in beweging https://www.bronso.nl/blog/seo/seo-geen-eenmalige-taak-voortdurend-in-beweging https://www.bronso.nl/blog/seo/seo-geen-eenmalige-taak-voortdurend-in-beweging

Alles wat op het internet staat gaat snel, behalve het opbouwen van een goede ranking. Wil je aan de top staan en daar blijven moet je continu blijven werken aan de website. SEO is voor de volhouder. Zo moet je het ook bekijken wanneer je spreekt over zoekmachine optimalisatie.

De manier waarop Google Ranking werkt

Google maakt gebruik van een geavanceerd en gepatenteerd algoritme voor de rangschikking van websites en gebruikt daarvoor meer dan 200 verschillende criteria voor de berekening, die elk op hun eigen manier meetellen en na verloop van tijd kunnen veranderen.

Omdat het algoritme steeds verandert, werken de specifieke technieken van voorheen niet meer zo goed. Dit is belangrijk om te weten wanneer de positie van je website lijkt te veranderen zonder aanwijsbare reden. Om deze reden moet het optimaliseren van je website niet worden beschouwd als een éénmalige taak.

10 redenen waarom SEO geen éénmalige taak is

De algoritmes van Google zijn constant in beweging. Dat is al één van de voornaamste redenen. Los daarvan zijn er nog andere belangrijke redenen; de markt die steeds aan verandering onderhevig is, je concullega’s die evenmin niet stilzitten, gebruikers die op hun beurt veranderen en ook de plaats waar je zaken doet er heel anders kan uitzien dan een tijd geleden. De 10 belangrijkste redenen lichten we hieronder even toe.

1. Je concurrenten zijn ook bezig met SEO
Je concurrenten zitten niet stil. De vindbaarheid van een website wordt in grote mate bepaald door de manier waarop je website je doelpubliek aantrekt. Wanneer dit efficiënt gebeurt, worden je bezoekers op termijn echte klanten of waardevolle contacten. Je concullega’s worden met de dag ook steeds beter. Deze concurrentie blijft voelbaar aanwezig. Daarom moet je blijvend investeren in een SEO campagne. Zoniet verdwijnt je website mogelijk helemaal uit de zoekresultaten.

2. De markt is voortdurend in verandering.
De online markt maakt een voortdurende evolutie door. De technologie staat niet stil en constant komen er nieuwe gadgets, producten en diensten bij die promotie behoeven. Steeds nieuwe sleutelwoorden of variaties op keywords zullen geïntroduceerd worden. De oude keywords kenden succes, maar die goede SEO resultaten van weleer zijn niet van blijvende aard. Wat vroeger relevant was, is dat nu niet meer. Onderzoek naar keywords is een voortdurende constante om relevant te blijven.

3. Het gedrag van de gebruiker verandert
Het gedrag van zoekmachine gebruikers verandert. Dit is te vergelijken met de verandering van producten, websites en online content. Keywords van vroeger hebben nu hun populariteit en efficiëntie verloren. Daarom is het belangrijk je concurrenten voor te zijn. Onderzoek naar sleutelwoorden zorgt ervoor dat je weet of de woorden al dan niet relevant zijn. Zoekmachines veranderen steeds en daarom moet je SEO strategie daaraan voortdurend aangepast worden.

4. Regelmatig nieuwe content plaatsen is nodig
Tijdens het SEO proces, is het nodig om steeds nieuwe content te ontwikkelen. Deze moet origineel, up-to-date en relevant zijn voor je doelpubliek. Dit verkrijgen vergt grote inspanningen, maar je plukt hier heel wat vruchten van. Je legt hierdoor contacten, gaat meer verkopen en krijgt zo meer winst binnen. Wie steeds op de inhoud inzet en zo het gewenste doelpubliek bereikt, zal ervoor zorgen dat zijn of haar SEO ranking stabiel blijft. Zo word je een autoriteit in je vakgebied.

5. Je bedrijf is steeds in beweging
De online markt is steeds in beweging en ontwikkeling. Dit geldt ook voor jouw branche en jouw bedrijf. We denken hierbij aan nieuwe producten of een verbetering van de reeds bestaande collectie. Elke verandering binnen je bedrijf vereist een aanpassing van je SEO campagne: het updaten van keywords of het aanleveren van nieuwe content. Zo geniet je reeds bestaande markt van een update en zul je je klanten niet verliezen, of nieuwe markten aanboren.

6. Nieuwe websites en oudere websites
Een spiksplinternieuwe website vind je niet meteen in de zoekresultaten. Ze heeft immers geen ranking. Nieuwe sites komen terecht in de Google Sandbox, een soort wachtkamer voor websites. Zo kan er een kwaliteitscontrole uitgevoerd worden om waardevolle inhoud te garanderen. Oudere websites hebben het doorgaans makkelijker om een hoge ranking te bekomen. Beide type websites vragen om een afzonderlijke aanpak. Het op punt stellen van SEO heeft tijd nodig, een ondoordachte en kortzichtige aanpak kan immers door Google afgestraft worden.

7. Veranderingen in de analytische gegevens van je website
De zoekmachine omgeving wijzigt voortdurend, de veranderingen hiervan zijn merkbaar in de analytische gegevens van je website. Dit uit zich in bezoekersgedrag, andere bronnen van inkomend verkeer en andere specifieke keywords. Jouw focus is niet altijd deze van je bezoekers. Tijd en middelen moeten zorgvuldig worden ingezet i.f.v. efficiënte resultaten. Wat zoeken mensen op je website? Wat hebben demografische gegevens je te vertellen? Wat doen mensen na hun bezoek aan je site? Pas je SEO campagne hieraan.

8. De optimalisitie van inhoud vraagt tijd
Een goede Google ranking gaat samen met de optimalisatie van jouw content. Blogs lenen er zich uitstekend toe om steeds nieuwe content te ontwikkelen. Je kunt ze regelmatig updaten. Maar nieuwe content is meer. Websites met enkel één of twee vaste pagina’s en een blog zullen nooit zo’n hoge ranking behalen als sites waarvan de pagina’s voortdurend aangepast of helemaal vernieuwd worden. Dit gebeurt op basis van de laatste nieuwe inzichten en analyses. Zo zal je een breder publiek bereiken en wordt de kracht van keywords verbeterd.

9. Een goede online reputatie, dat kun je alleen behouden door een goede SEO Campagne
Door je online reputatie gaan je merk, product of dienst er op vooruit. Je goede reputatie kan ervoor zorgen dat je gevrijwaard wordt van spam en andere schadelijke online fenomenen die er op uit zijn om je online reputatie te schaden. Een voorbeeld hiervan is het verspreiden van negatieve en foutieve informatie. Met behulp van een solide online reputatie die bereikt wordt door een krachtig en voortdurend SEO proces, blijven je merk, product of diensten aan de top van alle zoekmachine resultaten. Zo verdwijnt alle potentiële negatieve informatie in het niets.

10. Algoritmes veranderen voortdurend
Zoekmachines veranderen ongemeen vlug. Het Google algoritme verandert zo’n 500 à 600 keer per jaar, en 3 of 4 van deze updates zijn echt belangrijk. De strategie die de ene maand werkt, zal de volgende maand niet meer zo goed werken. De manier waarop we met SEO moeten omgaan is voortdurend. Het is geen eindig proces. Je moet gewoon mee zijn met het nieuws, de laatste technieken, veranderingen en theorieën m.b.t. SEO. Zo weet je waarom sommige websites een betere ranking hebben dan die van jou.

Eindnoot

Samengevat komt het hier op neer. SEO is belangrijk, maar je moet dit proces voortdurend bewaken. Een goed onderhouden SEO campagne houdt je ranking vast, ook wanneer er weer eens een verandering doorgevoerd wordt. Zo blijf je de concurrentie voor.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Zoekmachine optimalisatie Wed, 07 Dec 2016 11:45:26 +0000
Hoog ranken in Google: SEO voor beginners https://www.bronso.nl/blog/seo/hoog-ranken-in-google-seo-voor-beginners https://www.bronso.nl/blog/seo/hoog-ranken-in-google-seo-voor-beginners Hoog ranken in Google: SEO voor beginners

We willen allemaal dat onze website hoger rankt in de zoekresultaten van Google en de beste manier om dit te bereiken is door middel van SEO (search engine optimization). Als het gaat om SEO bestaan er helaas een hoop misverstanden waardoor de meeste mensen nauwelijks weten waar te beginnen.

Om van start te gaan met SEO is het verstandig om in ieder geval de basisprincipes onder de knie te krijgen en die vervolgens toe te passen. We hebben een korte lijst met de basisprincipes van SEO samengesteld, die hopelijk zal helpen enig licht te werpen op het onderwerp.

De manier waarop Google Ranking werkt

Google maakt gebruik van een geavanceerd en gepatenteerd algoritme voor de rangschikking van websites en gebruikt meer dan 200 verschillende criteria voor de berekening, die elk op hun eigen manier meetellen en na verloop van tijd kunnen veranderen. Omdat het algoritme steeds verandert, werken de specifieke technieken van voorheen niet meer zo goed. Dit is belangrijk om te weten wanneer de positie van je site lijkt te veranderen zonder aanwijsbare reden. Om deze reden moet het optimaliseren van je site niet worden beschouwd als een eenmalige taak maar moet je altijd proberen om je teksten aan te passen.
De Google-algoritmes kunnen worden onderverdeeld in twee groepen van factoren:

On-page (keyword) factoren - Keywords hebben betrekking op hoe, waar en wanneer keywords worden gebruikt. Hieraan kun je zien hoe goed je website is geoptimaliseerd wat betreft je meest belangrijke keywords en of dezelfde keywords in je inhoud en links terugkomen. Keyword factoren bepalen de paginarelevantie.

Off-page (link) factoren - Deze omvatten de hoeveelheid en kwaliteit van links die verwijzen naar je website. Link factoren bepalen het paginabelang en hebben betrekking op Google PageRanking (PR). Linken spelen een zeer belangrijke rol bij het verkrijgen van hoge rankings, in het bijzonder voor concurrerende markten. Heel simpel gezegd, Google vindt pagina's in zijn index die beide relevant en belangrijk zijn voor een zoekopdracht naar een bepaalde term of zin en geeft ze dan in aflopende volgorde weer op de pagina's met zoekresultaten.


On-page factoren en paginarelevantie

Keywords worden intrinsiek gerelateerd aan zoektermen - woorden en zinnen die mensen gebruiken om specifieke informatie in een zoekmachine te vinden. De meeste personen voeren in Google zinnen in van 2 tot 5 woorden van wat ze zoeken. Google op zijn beurt analyseert alle pagina's in de index en geeft een overzicht van de pagina's waarin die zoektermen voorkomen. Elke webpagina bevat gewoonlijk één of twee keywords die vaker herhaald worden dan anderen op de site. Deze trefwoorden dicteren het "thema" van een website.

Daarnaast, analyseert Google andere sites die links naar je site bevatten. Specifiek, kijkt Google om te zien of de tekst van een link (het klikbare gedeelte) die verwijst naar je site ook die ook dezelfde keywords bevatten.


Off-page factoren en paginabelang

Paginabelang heeft alles te maken met zoekwoorden - de hoeveelheid, kwaliteit en kracht, die we later zullen bespreken. Dit deel van het algoritme bevat Google PageRank (PR). Google kijkt naar links die naar je site worden geleid vanaf andere websites. Google gelooft dat een link van de website A naar website B een "stem" is voor website B. Op deze manier, voegen andere websites stemmen toe voor je website, wat op zijn beurt helpt bij het verhogen van een PageRanking voor je site. Elke pagina op je site heeft een PR-waarde. Meestal is de startpagina de pagina met hoogste de PR-waarde omdat de meeste mensen een link hebben naar je startpagina in plaats van een andere pagina op je site.

Hoe meer webpagina's verwijzen naar je site hoe belangrijker deze pagina's zijn en hoe belangrijker Google denkt je site is en deze hoger in de PageRanking zal plaatsen. Bovendien is de kwaliteit en de hoeveelheid van de links in kwestie belangrijk - niet alle links worden hetzelfde gewaardeerd. Houd in gedachten dat PageRanking maar een enkele (weliswaar belangrijke) factor gebruikt voor ranking.

Sites die sterk geoptimaliseerd zijn voor on-page factoren kunnen sites die minder zijn geoptimaliseerd zijn overtreffen, maar hebben een hogere PageRanking.
PageRanking wordt toegekend nadat elke pagina in de Google index met elkaar is vergeleken. Dit zijn miljarden en miljarden webpagina's. Merk op dat PageRanking géén rekening houdt met keywords of zinnen die worden gebruikt op je site.


De belangrijkste SEO factoren

Hoewel Google naar meer dan 200 verschillende criteria kijkt voor de rankingpagina's (waarvan het belang verandert na verloop van tijd), zijn hier zijn de belangrijkste aspecten of elementen die momenteel beschouwd worden als een "noodzaak" als je serieus bent over je positie in de zoekresultaten.
De volgende onderdelen zijn vermeld in de geschatte volgorde van belang, waarvan de eerste twee elementen belangrijker zijn dan de andere:

1.Keywords gebruikt in de linktekst - zowel aan jouw kant, maar vooral op de andere websites die leiden naar jouw site. Hoe meer links je hebt op andere sites die verwijzen naar jouw site en die je belangrijkste zoekwoorden bevatten, hoe beter. Dit is extra belangrijk als je je richt op een brede, generieke of ’concurrerende’ zoekterm.

2. Keywords in de titel van je webpagina's (tussen de <TITLE>-tags).

3. Keywords gebruikt in de rubrieken (H1, H2) en in de body van je webpagina's.

4. De PageRank (PR) van de webpagina, die op zijn beurt afhankelijk is van het aantal links die verwijzen naar je site vanaf andere sites. Het belang van deze inkomende links zijn op hun beurt afhankelijk van de PageRank van de linking pagina, die beurt zijn weer afhankelijk van het aantal inkomende links naar die pagina, enzovoort.

5. Webpagina's moeten tenminste 200 woorden relevante tekstinhoud bevatten. Hoe meer webpagina's op de site, hoe groter de kans is voor een goede ranking door een groter aantal keyword zinnen.

6. Hoe vaak de inhoud van je site wordt bijgewerkt. Je moet je site tenminste een keer per maand indien mogelijk updaten.

7. Hoe snel verkrijg je nieuwe links (teveel links en te snel is een slechte zaak).

8. Hoe oud de site is, hoe oud de individuele webpagina's zijn én hoe oud links naar een site zijn. In het algemeen geldt hoe ouder de site is en hoe ouder een link is, hoe beter. Dus wacht niet onnodig lang voor de lancering van een nieuwe site, een nieuwe pagina of het verkrijgen van nieuwe links naar je site.

Simpel gezegd, voor een goede ranking op Google, moet je je website optimaliseren voor de beste keywords, krijg daarom zoveel mogelijk belangrijke en relevante sites die linken naar je site, zorg ervoor dat de tekst van deze links je beste keywords bevatten en doe niets dat er "overdreven", "onnatuurlijk", "manipulatief" of "spammy" naar Google uitziet.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Zoekmachine optimalisatie Fri, 05 Sep 2014 16:23:25 +0000
SEO in 2014: Google's Nieuwe Algoritme updates https://www.bronso.nl/blog/seo/seo-in-2014-google-s-nieuwe-algoritme-updates https://www.bronso.nl/blog/seo/seo-in-2014-google-s-nieuwe-algoritme-updates

Vandaag staan we tegenover een groot dilemma voor SEO gebruiken door de drastische veranderingen in de algoritmen van de grootste zoekmachines Google en Bing. De recente veranderingen van Panda, Penguin en Hummingbird hebben in Google grote onduidelijkheden gecreëerd voor onze SEO gebruiken.

Het wordt tijd om onze SEO strategieën te analyseren voor de komende jaren, vooral 2014. Daarom ben ik vandaag een discussie gestart voor de web development en de website eigenaars gemeenschap in het algemeen. Ik focus me vooral op de basis van SEO of de grondfunderingen die al sinds de laatste 15 jaar of zelfs langer toepasbaar zijn en waarvan we nu de relevantie moeten herzien gezien de recentste vernieuwingen in de algoritmen.

Sleutelwoord onderzoek

Vanaf het begin, dachten we allemaal dat SEO campagnes met een grondig trefwoorden zoekwerk begon, en dit door gebruik te maken van de geauthentificeerde trefwoorden opzoekingsmiddelen. Dit concept van trefwoordenonderzoek was heel erg nuttig omdat de zoekrobots werkten op basis van de trefwoordenparameters en alle ingevoerde trefwoorden in het zoekveld werden beoordeeld.

Vandaag hebben we contextuele zoekfaciliteiten waarbij de zoekopdrachten kunnen gehoord worden (spraakmogelijkheden), of geschreven worden in contextuele teksten, die duidelijk de intenties van de gebruikers/bezoekers tonen. Dus, zoekmachines die de originele intenties van de gebruikers waarnemen en de zinnen of regels niet in individuele zoekwoorden fragmenteren en minder relevante resultaten weergeven.

Misschien is dit de reden waarom Google "not provided" heeft aangegeven in de trefwoordensectie van september 2013 en uiteindelijk heel deze sectie heeft afgeschaft in de laatste Universal Analytics versies. Hoewel, dit betekent niet dat het belang van het trefwoordenonderzoek er niet meer is, maar we moeten slimmer zijn in onze zoekopdrachten en gebruik maken van de laatste trefwoorden bundels die voorzichtig worden gesuggereerd in Google AdWords. Onze mentaliteit van focussen op algemene termen zoals "kopen" zullen niet meer werken, maar we moeten onmiddellijk richten op onze product- en servicenamen of hun functies in het dagelijkse leven van de gebruikers die de LSI trefwoorden gebruiken.

Lokale SEO

In het recente verleden hielden de SEO mensen de robots voor de gek door gewoonweg locatie gebaseerde trefwoorden in te voeren in de titel of Meta tags of meermaals in de inhoudstekst zelf. Daarvoor, kon een Australisch bedrijf belicht worden in de top van de SERP resultaten in New York door slechts New York als trefwoord te plaatsen in hun webpagina's en webinhoud. Nu, is Google veel slimmer en verifiëren ze het adres door Google plaatsen of pagina's.

Dus, we hebben tenminste de kans om schema tagging of Hcard te vermijden zoals de nota in onze SEO gebruiken om de eigenlijke plaatsen aan te duiden als we voor een lokale SEO campagne zouden gaan. Aan de andere zijde van de medaille, indien iemand het trefwoord wil weten voor een bepaalde locatie die niet de eigen locatie is, dan moet deze de naam van de locatie als trefwoord vermelden in haar zoekopdrachten, anders zal Google enkel SERP's tonen die relevant zijn voor jouw op locatie gebaseerde IP-adres of andere variabelen.

Content

Sinds het begin van SEO herhalen we steeds één zin "Content is King" en gelukkig, krijgt het meer stuwkracht bij verloop van tijd. De laatste Hummingbird veranderingen leggen de klemtoon op het belang van de kwaliteit van de inhoud en diens relevantie met auteursrechten is verder aan het uitbreiden.

Als u inhoud plaatst die niet relevant is tot de zoekopdracht, moet je ook niet verwachten dat jouw pagina in top 3 zoekresultaten van Google zal verschijnen. Hetzelfde geldt voor bezoekers, wanneer de lezer onvoldoende informatie ontvangt of niet tevreden is met de informatie, moet je daar ook geen engagement van de bezoekers verwachten.

Zo eisen van de lange, diepe, en de meest relevante content door Kolibrie veranderingen is de meest welkome stap genomen door Google en we deze uitspraak moeten eren met echte opzichten in onze SEO campagnes.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Zoekmachine optimalisatie Thu, 23 Jan 2014 16:15:42 +0000