Ernst Bloch
- Gepubliceerd in Wetgeving
- Lees 951 keer
combinatie fenomenologisch onderzoek, joodse en christelijk traditie en marxisme
Blochs methode van ‘sporen zoeken’
- gaat uit van anekdoten, fait divers, media, chansons, gebeurtenissen, …
-> dingen en gewoonten die we ten onrechte als vanzelfsprekend aanvaarden
- hij zoekt sporen van een diepere werkelijkheid achter de oppervlakkige schijn
-> gealiëneerde situatie
- dagdromen en wensen die boven de werkelijkheid uitgaan brengen ons in contact met de utopie
Utopie
- abstracte utopieën: wereldvreemde, vrijblijvende fantasieën om te ontsnappen uit de werkelijkheid
- concrete utopieën: bereikbare wensdromen -> ontwikkeling mogelijk maken
-> gaat concrete utopieën van onze westerse bechraving onderzoeken
-> diepste kracht van onze sociale geschiedenis: hoop
Hoop
- is ‘verbeten’, blijft bestaan ondanks ontgoochelingen
- ‘militant optimisme’: enkel gerechtvaardigd indien ook effectief proberen aan onze toestand te
doen
zo onderscheid Bloch 2 soorten godsdiensten
* traditionele godsdienst die de menselijke ellende verzacht, maar machtsstructuren niet aantast -> ‘reactionair’
* godsdienst die menselijke bevrijding tot opgave maakt, strijdt voor verbetert!
Jezus = a-theïst’ , mens centraal , echte socialisme is diepchristelijk
Menselijke vrijheid
- alle menselijke vrijheiden zijn door de macht veroverd
- Alleen als we die vrijheid tot onze levensopgave maken, zullen we vrij kunnen worden
-> kunnen we niet alleen bereiken
-> besef dat we aan het einde staan van een traditie die zo oud is als de mensheid
- er is geen zekerheid dat we die vriheid zullen bereiken, maar zolang we er iets aan kunnen doen hebben we het recht niet die strijd op te geven
-> menselijke plicht om geen enkel onrecht in ons leven te dulden