Menu

Patron leren en geheugen

Bij onderzoek naar verschillen tussen beginnende en gevorderde schakers kwam men tot de conclusie dat afgezien van de keus in betere zetten, dat ze gelijk zijn.

Uit een ander onderzoek blijkt dat de experts de stukken op een bord herkennen als een patroon in plaats van losse stukken. Bij het reconstrueren van een opstelling die chaotisch was neergezet hadden de experts eventueel moeite (en eigelijk zelfs meer) dan de beginnende. Het spreekt voor zich dat als er wel een patroon in zit, dus als de situatie echt in een spel zou kunnen bestaan, ze aanzienlijk beter presteren.

Doordat expertschakers al deze informatie in hun geheugen hebben opgeslagen hebben ze twee voordelen:

  • Doordat ze de correcte oplossingen hebben opgeslagen maken ze eigenlijk haast geen fouten.
  • Doordat ze correcte analyses voor situaties hebben opgeslagen, kunnen ze zich meer richten op geraffineerde aspecten van schaak.
Lees meer...

Strategisch leren

Het leren hoe men een organiseert om een probleem aan te gaan pakken noemt men stragic learing.

Bij natuurkundige vraagstukken:

Een beginnende aanpak bestaat uit backward chaining. Gaat opzoek naar hetgeen wat onbekend is en probeert terug te werken naar het moment dat alle variabelen bekend zijn.

4 op bladzijde 284

5 van Kolers (1979)

6 Jenkins, Brooks, Nixon, Frackowiak, and Passingham (1994) op bladzijde 291

Een ervaren aanpak is precies omgedraaid, waarbij de persoon meteen begint te rekenen wat al bekend is en probeert met die oplossing uiteindelijk de vraag te beantwoorden. Doordat men bij ‘backward’-denken goals en subgoals heeft, en deze in de gaten moeten houden, heft dit een tol op ons werkgeheugen. Dit probleem komt dus niet voor bij ‘forward’- denken maar men moet wel weten welk van al de mogelijke volgende stappen een stap dichter

is naar de eindoplossing. Het herkenen of maken van deze keus is hetgeen dat een expert heeft verkregen door ervaring.

Bij programmeer vraagstukken: (zie boek voor schema)

In plaats van backward reasoning is er hier sprake van top-down werkwijze bij de beginnende programmeur. Maar doordat men niet foreward kan denken, er is dan namelijk niets dat hun kan leiden is dit niet het verschil in ontwikkeling van expertise.

De expert benadering heet breedte-eerst (breadth-first), doordat ze telkens een laag per keer oplossen. Beginnende programmeurs hanteren een diepte-eerst (depth-first) techniek. Ze willen namelijk eerst elk deelprobleem volledig oplossen voordat ze verder gaan.

Algemeen:

Verschillende probleem domeinen hebben andere structuren en die zorgen voor een andere optimale strategie. En we zien dat bij ontwikkeling van expertise men de strategieën ontdenkt die optimaal zijn voor dat specifieke domein.

Lees meer...

Tactische leren

Wanneer men een volgorde van acties heeft geleerd om (delen van) een probleem op te lossen, spreekt men over tactical learning. Deze tactiek verwijst naar de methode om een bepaalde doel te bereiken.

Er bestaat bewijs6 waaruit blijkt dat bij mensen die bekwamer worden in bepaalde oefeningen niet meer dingen ‘berekenen’ maar herinneren. Men merkt dan op dat de hersenactiviteit van de prefrontale cortex naar de achterste delen van de cortex verplaatst.

Lees meer...

Proceduralization

Hierin wordt verteld hoe een beginnende natuurkunde student een probleem oplost. Dit probleem omvat het kiezen tussen twee methodes om een zijde van een driehoek te berekenen en het uitrekenen van deze zijde. Dit experiment wordt meerdere keren uitgevoerd en naderhand worden de eerste en laatste keer met elkaar vergeleken

Uit deze vergelijking komen drie aspecten naar voren:

  • De snelheid waarmee de som wordt opgelost is enorm toegenomen
  • De methode (formule) wordt in de tweede (laatste) situatie niet meer herhaald. De declarative representatie van de methode hoeft niet meer in het werkgeheugen te worden ‘geladen’.
  • In de eerste situatie (begin) moet de student telkens elk deel van de formule passen op de gegeven probleem. Elk deel van de formule moest gelden voordat de student de formule hanteerde. Later ‘voelde’ de student de som aan, en paste het (alsof het een patroon was) over/op de opgave.

Deze gang van ontwikkeling noemen we proceduralisatie.

Lees meer...

Power-Law Leren

In hoofdstuk 6 hebben we een manier gezien hoe simpele associaties kan verbeteren. Het figuur dat hieruit volgde kon men via “power law” (logaritmische schaal) weergeven in een nieuwe figuur.

Afgezien van fysieke limieten, kan men grenzeloos een vaardigheid versnellen. De tijd die het cognitieve component nodigheeft dat bij deze vaardigheid zal naar 0 gaan, tenminste als men genoeg oefent.

1 Volgens William G. Chase en later ook John R. Haynes, maar ook vele andere 2 Anderson, 1983; Fitts & Posner, 1967

3 in hoofdstuk 3 is dit al een beetje behandeld

If goal is go in reverse,

Then set as subgoals

1. To disengage the clutch

2. Then to move the gear

3. Then to engage the clutch

4. Then to push down the gas

Uit bijvoorbeeld figuur 9.24 blijkt dat het voordeel van oefening na een bepaald moment erg snel afneemt, maar dat het nog steeds wel, een beetje, helpt.

Vervolgens wordt over een experiment verhaalt5 waarin mensen tekst, 200 pagina’s, ondersteboven moesten lezen. Een jaar later waren deze mensen nog steeds erg vaardig in deze kunst.

The nature of Expertise

In het volgde deel worden er experimenten behandeld waarin er wordt gekeken naar proefpersonen met een verschillend niveau van ontwikkeling van hun expertise. Dankzij deze onderzoeken is men begonnen met het achterhalen van de manier waarop expertise problemen oplossen effectiever maakt.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen