Traditionele versus constructivistische klassen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 698 keer
- Traditionele klas
- Onderwijzer is enige bron van gezag in klas inzake kennis, regels en beslissingen
- Onderwijzer is het meest aan het woord
- Leerlingen zijn passief en luisteren
- Vooruitgang is geëvalueerd via uniforme normen
- Voordeel: betere prestaties bij oudere kinderen
- Nadeel: motivatie neemt af (lage SES)
- Constructivistische klas (vaak Piaget!)
- Leerlingen worden aangemoedigd om zelf kennis op te bouwen
- Kinderen reflecteren op en coördineren hun ervaringen
- Leerlingen werken in kleine groepen of individueel
- Leraar begeleidt en ondersteunt volgens behoeften van kinderen
- Vooruitgang geëvalueerd door vergelijking met eigen vroegere ontwikkeling; vergelijking met andere leerlingen is minder belangrijk
- Voordeel
- Kritisch denken
- Grotere sociale en morele rijpheid
- Positieve houding t.o.v. school
- Nadeel: iets mindere prestaties
Historische evolutie: slingerbeweging
- Jaren ’60: constructivistisch (Piaget)
- Later: klassiek (‘back to basics’)