Ontwikkeling van taal
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1063 keer
Biologische en experimentele factoren spelen een rol bij de taalontwikkeling.
- Bij 1 jr: 1 a 2 woorden zeggen, namen herkennen
- 1 – 2 jr: 5 tot 20 woorden, 2 woord zinnen, zwaaien
- 2 – 3 jr: herkent lichaamsdelen, zegt ‘ik’ tegen zichzelf, combineren van werkwoorden
- 3 – 4 jr: kan verhaal vertellen, zinnen van 4 a 5 woorden, kent 1000 woorden, kent achternaam basis voor taal is hier gelegd
- 4 – 5 jr: kan in verleden spreken, kent 1500 woorden, herkent kleuren en vormen, vraagt vaak ‘waarom’ en ‘hoe’
- 5 – 6 jr: zinlengte van 5 a 6 woorden, kent 10000 woorden, herkent objecten door gebruik
Er zijn 3 benaderingen voor taal:
- behavioural theories (nurture): deze waren populair in het midden van de 20e eeuw. Kinderen leren taal hier door reinforcement (skinner).
- nativist theories (nature): kinderen zijn biologisch geprogrameerd om taal te ontwikkelen (chomsky). Lenneberg geeft aan dat er een ‘critical period’ is waarin mensen taal ontwikkelen.
- social interactionist theories (combination of nurture and nature): Bruner.
Wat er overblijft voor de schoolleer:
- uitspraak
- grammatica
- vocabulair en betekenis
- Pragmatics: de regels van wanneer en hoe je taal moet gebruiken om een effectieve communicator te worden in een bepaalde cultuur
- Metalinguistic awareness: begrip van diens eigen gebruik van taal.
Het is een misvatting dat kinderen een tweede taal makkelijker leren dan adolescenten of volwassenen. Zelfs gaan ouderen sneller door de verschillende fases van het leren door. Vor uitspraak echter is er wel een kritische periode. Hoe eerder je begint met een tweede taal, des te beter is de uitspraak.
Voordelen van tweetalige opvoeding: correlationeel verband met verhoogde cognitieve mogelijkheden zoals conceptformatie, creativiteit en cognitieve flexibiliteit.
Cultuuronderzoek laat zien dat Piaget accuraat was met zijn verschillende fases.
Vergelijkbaarheden in ontwikkeling van taal:
- Cognitieve ontwikkeling vereist zowel fysieke als sociale stimulatie
- Om het denken te ontwikkelen moeten kinderen mentaal, fysiek en linguïstisch actief zijn, ze moeten ermee experimenteren. Maar ze hebben ook baad bij leskrijgen, leiden, voordoen ed.
- Spelen speelt een rol. Het is een manier waarop kinderen hun denken nuitproberen.
- Iets proberen te leren wat kinderen al weten is saai en iets leren waar een kind nog niet aan toe is frustrerend en ineffectief.
- Uitdaging met begeleiding is stimulerend.