Logo
Print deze pagina

Internationale vergelijkingen

  • Amerikaanse kinderen doen het slechter dan Aziatische kinderen (Hong kong, Japan, Korea, Taiwan)
  • Canadese kinderen doen het beter dan Amerikaanse
  • PISA : Program for International Student Assessment (deed onderzoek naar de academische prestaties van 15 jarigen in verschillende landen)

Verklaring voor het minder goed presteren van Amerikaanse kinderen:

  • Onderwijs minder uitdagend en minder gefocust
  • Minder goede leerstrategieën (vooral vanbuiten leren i.p.v. informatie te relateren aan eerder verworven kennis)
  • Grotere verschillen in prestaties tussen scholen (onderwijssysteem minder rechtvaardig in aanbieden van kwaliteit)
  • Aziatische landen doen het beter door sociale invloeden (Opm.: ze hebben geen cognitieve voorsprong!)

Waardering in cultuur voor prestaties op school

  • Meer investeringen in school

Klemtoon op inspanning

  • Idee dat alle kinderen academisch succes kunnen hebben, als ze maar genoeg moeite doen
  • Aziatische ouders helpen kinderen veel meer met hun huiswerk
  • Zich inspannen voelt aan als een morele verplichting (i.t.t. Noord-Amerikaanse kinderen die inspanning een persoonlijke keuze vinden)

Kwaliteitsonderwijs voor iedereen

  • Alle studenten krijgen dezelfde nationale opleiding
  • De lessen zijn goed georganiseerd en worden gegeven op manieren die de aandacht trekken en aanmoedigen om op een hoger niveau te denken
  • Japanse leerkrachten zijn 3x meer geneigd om leerlingen die extra hulp nodig hebben te helpen na de schooluren

Meer tijd besteed aan het onderwijs

  • Een schooljaar is 50 dagen langer dan in US en 30 dagen langer dan in Canada
  • Langdurig en gezamenlijk inspanning van alle betrokkenen (bv. overheid, scholen, ouders) nodig in VS en eerste positieve resultaten al zichtbaar

Copyright © 2017. All rights reserved.