Menu

Interference and redundancy

Bradshaw and Anderson 1982, Blijkt dat als proefpersonen relevante data bij een feit leren ze het feit beter onthouden in contrast met als ze irrelevante data leren, waarbij wel interferentie optreedt. Een feit zonder bij te leren punten wordt namelijk beter onthouden dan met irrelevante- maar nog beter is met relevante data.

Retrieval and inference

Tip: haal inference(concluderen) en interference(botsen, verhinderen) niet door elkaar!!!

Bransford, Barclay and Franks 1972, namen 2 lichtelijk verschillende zinnen en die ieder door een groep werd bestudeerd. Daarna werd de zin weer iets aangepast en om herkenning gevraagd. Bij de ene zin was dat veel hoger, waaruit bleek dat zinnen niet letterlijk worden geleerd, maar meer de betekenis.

Sulin and Dooling(1972) deden een test met een verhaal over een moeilijk opvoedbaar kind en bij de ene groep gebruikten ze de naam van een doof/blind/stom meisje en die groep ging feiten door elkaar halen. Inference. Dooling en Christiaansen(1977) en Spiro(1977) ondervonden door op verschillende tijden te meten, dat hoe groter de tijd was, er meer inferentiele fouten waren. Ook door vlak voor de test te vertellen dat het over het doofstom/blinde meisje ging maakte men inferentiële fouten.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen