Inhoud van de tests
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 695 keer
Vele onderzoekers argumenteren dat IQ scores beïnvloed worden door specifieke informatie die verworven is als deel van de opvoeding van de meerderheidscultuur.
> Lage SES Afrika-Amerikaanse kinderen missen vaak grammaticawoorden op mentale tests die een alternatieve betekenis hebben in hun eigen culturele samenleving
Bv. frame verwijst naar “lichaamsbouw” en “wrapping” kan begrepen worden als “rapping”, een populaire muziekstijl
maar pogingen om die tests te veranderen door verbale, feitgeoriënteerde items te elimineren en
zich enkel te baseren op ruimtelijk redeneren en prestatie-items, heeft de score van lage SES
minderheidskinderen niet verhoogd
(zelfs deze non verbale testitems hangen af van leermogelijkheden)
> Leermogelijkheden
Bv. verbale testitems vervangen door tests met videospelletjes (die ruimtelijke test items verbeteren), kinderen die uit de groep van laag inkomen en minderheid komen ontbreken speelgoed thuis omdat zij meer mensgericht zijn i.p.v. objectgericht. Door dit ontbreken worden bepaalde intellectuele vaardigheden niet gepromoot.
> Hoe langer men al naar school gaat, hoe hoger het IQ