Logo
Print deze pagina

Het zelfbeeld en de rol van de groep

Zelfbeeld = geheel van gedachten, ideeën en oordelen over jezelf  Wie ben ik?

  • Het sociale zelfbeeld
    Bv. Naoussa weet dat Korneel graag met haar praat wanneer het thuis weer fout
    ging, ze kan immers goed luisteren
  • Het emotionele zelfbeeld
    Bv. Marthe overloopt haar gevoelens bij haar laatste examens: ze studeert altijd
    erg hard, maar bij haar laatste mondeling examen sloeg de onzekerheid
    opnieuw toe.
  • Het cognitieve zelfbeeld
    Bv. Pieter haalt prima resultaten voor wiskunde en wetenschappen, hij wilt
    volgend jaar piloot studeren. Hij weet dat hij dit zeker moet aankunnen met
    zijn verstandelijke mogelijkheden.
  • Het fysieke zelfbeeld
    Bv. adolescenten hebben heel veel oog voor hun uiterlijk en voor dat van anderen
  • Het materiële zelfbeeld
    Bv. Griet vindt geld niet belangrijk


Informatiebronnen bij de opbouw van het zelfbeeld

  • Introspectie
    = het waarnemen van onze gevoelens en gedachten
    Bv. Selena voelt zich zelden ‘depri’
  • Zelfperceptie
    = het waarnemen van ons gedrag
    Bv. Na een glas water in één keer opgedronken te hebben zegt Noah verbaast te
    zijn van zichzelf
  • Looking glass self
    = de interpretatie van het gedrag van anderen die reageren op ons gedrag
    Bv. Kristof zijn beste vrienden vinden het tof dat hij zo goed kan luisteren,
    Kristof leert over zichzelf: ‘ik kan goed luisteren’

Autobiografische herinneringen
= herinneringen over ons verleden
Bv. Toen ik Angelo na al die jaren terugzag, merkte ik dat ik zijn kalme manier
van reageren in stresssituaties had overgenomen

Copyright © 2017. All rights reserved.