Logo
Print deze pagina

Evaluatie theorie van Vygtosky

Voor:

  • Belang van onderwijs
  • Grote aandacht voor culturele verschillen

Tegen:

  • Is Westerse theorie (ouders in het Westen doen veel aan ‘scaffolding’)
  • Verbale communicatie is niet het enige middel, en zelfs niet het belangrijkste middel, waardoor kinderen leren in sommige culturen (ook leren door observatie bv.)
  • Vandaar nieuwe, bredere term: Geleide deelname (‘guided participation’)
    • bredere term dan ‘scaffolding’
    • = samenwerking tussen deelnemers die meer of minder expertise hebben, zonder de specifieke kenmerken van de communicatie te omschrijven.
    • dus variaties over culturen en situaties mogelijk
    • term is neutraler gemaakt

  • Vygotsky zei weinig over hoe basisvaardigheden – bv. motoriek, perceptie, aandacht, geheugen, categorisatie en probleemoplossen – bijdragen tot hogere cognitieve processen, die via sociale bemiddeling overgedragen worden.
Copyright © 2017. All rights reserved.