Cognitieve theorieën psychologische invalshoek
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 2395 keer
We zetten ons voor iets in omdat we weten dat we ons prettig zullen voelen wanneer we ons doel bereiken
verwachtingen zijn opgebouwd door vroegere ervaringen
Attributietheorie (Weiner) we schrijven aan het handelen een oorzaak-gevolgverklaring toe, we trachten elke handeling te verklaren
- Attributies = ideeën die mensen hebben over de oorzaken van bepaalde gebeurtenissen
- Causale attributie = beschrijft hoe personen gedrag oorzakelijk verklaren
- Slagen en mislukken wordt verklaard op 4 verschillende wijzen
Intern of extern de oorzaak ligt binnen of buiten de persoon
Stabiel of onstabiel de oorzaak kan gewijzigd of niet gewijzigd worden
Controleerbaar of niet-controleerbaar de persoon kan de situatie al dan niet beheersen
Globaal of specifiek de oorzaak slaat op vrijwel alle situaties of op een specifieke situatie
Fundamentele attributiefout
- Falen we overschatten de invloed van de omgeving en onderschatten de persoonlijke eigenschappen
- Bij anderen we onderschatten de invloed van de omgeving en overschatten de persoonlijke eigenschappen
| Bij onszelf | Bij anderen |
Oorzaak van successen | Interne attributie | Externe attributie |
Oorzaak van falen | Externe attributie | Interne attributie |
Intrinsieke motivatie
- Het doel van het gedrag ligt in de aard van de activiteit
- Gemotiveerd omdat het doel de handeling zelf is
- Leergierigheid, iets goed willen kunnen, verwachting dat je iets goed zal kunnen
Extrinsieke motivatie
- Het doel van het gedrag ligt in de gevolgen van het gedrag
- Je stelt gedrag o.w.v. de gevolgen die je ermee kunt bereiken.
Krijgen van een beloning
Vermijden van iets vervelends
Het krijgen van waardering
Het aanknopen bij een toekomstperspectief
- Vertegenwoordiger = Kurt Lewin
- Aspiratieniveau = niveau dat het individu denkt te kunnen bereiken
- Verschil in aspiratieniveau door
Eigen unieke (succes)ervaringen
Het beeld dat we van onszelf hebben
Het feit of we al dan niet aandacht krijgen
Motivatieprobleem (Bergen) = resultaat van een proces 5 fasen
- Aspiratie
Leerling moet zich een doel leren stellen dat met enige moeite kan worden bereikt (te gemakkelijk en te moeilijk schenken allebei geen voldoening)
- Werkhouding
- Vermijdingsgedrag (excuses hebben om ergens niet aan te beginnen) en toenaderingsgedrag (het wel zien zitten om ergens aan te beginnen)
- Toeschrijving
- Falen of slagen toeschrijven aan inzet positief resultaat in toekomst
- Falen of slagen toeschrijven aan factoren waaraan ze zelf niets kunnen doen niet beter presteren in de toekomst
- Het gevoel
- Teleurstelling of tevredenheid na het maken van een opdracht wordt beïnvloed door de waardering die iemand al dan niet krijgt vanuit zijn omgeving enerzijds en door het toeschrijven van succes of falen anderzijds
- Toekomstverwachting
- Realistische doelen hebben, succes en falen toeschrijven aan zichzelf en een positief gevoel hebben over gemaakte opdrachten gemotiveerd zijn om te werken