Aanbrengen van nieuwe operatoren
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 816 keer
Hoe komt men aan nieuwe operatoren om problemen op te lossen? Er zijn drie mogelijkheden: door ontdekking, door instructie en door observatie (afkijken). Dit hoofdstuk gaat in op de laatste twee.
Het lijkt logisch dat de meest efficiente manier van nieuwe operaoren leren is dat iemand anders je vertelt hoe je het moet doen. Echter, soms is afkijken een efficientere wijze. In het experiment van Reed en Bolstad lieten ze 3 groepen proefpersonen een probleem oplossen.
Groep 1 kreeg een abstracte formule (instrcutie), groep 2 een toepassing van de formule (afkijken) en groep 3 beide. Uiteindelijk scoorde groep 3 het hoogst, vervolgens groep 2 en toen 1. Het schijnt dat het probleem met het geven van instructies soms moeilijk te begrijpen is zonder concreet voorbeeld. Aan de andere kant lenen concrete voorbeelden zich slecht voor het doortrekken van de oplossing naar andere problemen. Daarom scoorde groep 3, die beiden
manier van operator-acquisitie tot hun beschikken had (instructie en afkijken) het hoogst.