Indeling van promoties
- Tactische indeling
- Horizontaal extra omzet wordt behaald door toetreden van nieuwe gebruikers
- Vergroten de penetratie van het product of merk
- Verbreden de verbruikersgroep
- Vertikaal extra omzet wordt behaald bij bestaande gebruikers
- Verdiepen het kopen: 2 manieren
- Men gaat meer van een bepaalde productgroep gebruiken
- Het product met promotie verovert binnen een huishouding een groter marktaandeel bij een gelijk gebleven consumptieniveau andere merken worden weggedrukt
- Verdiepen het kopen: 2 manieren
- Horizontaal extra omzet wordt behaald door toetreden van nieuwe gebruikers
- Indeling: breed of diep
- Breed éénmaal per consument
- Diep door éénzelfde consument meerdere keren
- Indeling: direct of indirect
- Direct voordeel op het moment van de aankoop aangeboden
- Voorbeelden
- De prijskorting
- Het banded pack (grotere hoeveelheid voor dezelfde prijs)
- Het on-pack premium
- Voordelen
- Zeer directe vorm van promotie
- Snel en eenvoudig te organiseren
- Kosten zijn goed vooraf te bepalen controle op reductie
- Goede korting is een sterk argument tov de handel
- Makkelijk en duidelijk te communiceren
- Goed voor verhogen van aankoop van bestaande klanten en voor het aantrekken van nieuwe klanten
- Nadelen
- Relatief duur
- Kan eigen prijsbeleid doorkruisen
- Verpakking eist een aanpassing
- Kunnen kwaliteitsimago op langere termijn ondermijnen
- Korting kan uitgroeien tot een vast gegeven voor de consument
- Voorbeelden
- Indirect verschil in tijd tussen moment van aankoop en in ontvangst nemen van het “extra”
- Voorbeelden
- Waardebon
- Premiums met bijbetaling
- Prijsvraag
- Refund
- Voordelen
- Kan zeer hard en effectief werken
- Snel te organiseren en relatief goedkoop qua voorbereiding
- Geschikt als argument voor uitbreiding van distributie of tijdelijk betere inkoop
- Geen wijziging van verpakkingen noodzakelijk
- Penetratieverhoging realiseren, verhogen van aankoopfrequentie of stimuleren van herhalingsaankopen
- Zeer gericht inzetbaar
- Mogelijkheden voor jointpromotion waardebon geldig bij aankoop van meerdere verschillende producten van verschillende fabrikanten
- Goed in te zetten voor crossing waardebon geven bij aankoop van A om te gebruiken bij de aankoop van B
- Mogelijkheid om adressen van consumenten te verwerven
- Relatief makkelijk vooraf te testen
- Nadelen
- Uitgesteld voordeel
- Promotiekosten niet vooraf te bepalen financieel risico
- Noodzakelijke medewerking van de handel qua afdeling van de couponaanbiedingen
- Gevaar van subsidiëring van bestaande gebruikers
- Voorbeelden
- Direct voordeel op het moment van de aankoop aangeboden
- Indeling: fabrikant of tussenhandel
- Gebaseerd op de oorsprong van de promotie wie de oorsprong georganiseerd heeft
- Tussenhandel wordt steeds actiever
- Gratis weggevertjes
- Direct bij aankoop items die direct gratis bij aankoop kunnen worden verkregen
- Voordelen
- Zeer directe vorm
- Kosten vooraf bekend
- Kan communicatief sterk werken
- Goede aansluiting mogelijk op thematische activiteiten
- Werking is relatief sterk
- Stimuleren van probeer-, impuls- en herhalingsaankopen
- Nauwelijks nabehandeling nodig
- Nadelen
- Kosten voor voorbereiding en productie kunnen hoog zijn
- Aanpassing voor verpakking
- Slecht gekozen imago negatief beïnvloeden
- Kan door de handel als te bewerkelijk worden gezien
- Subsidiëring van bestaande gebruikers
- Voordelen
- Niet direct bij aankoop kunnen pas verkregen worden na het verzamelen van vereiste aantal aankoopbewijzen
- Voordelen
- Communicatief tamelijk hard
- Veel minder kans op subsidiëring van bestaande gebruikers
- Geen “waste” door diefstal
- Geen extra aanpassingen van verpakking
- Goede aansluiting mogelijk bij thematische activiteiten
- Adressen worden beschikbaar
- Voordelen
- Direct bij aankoop items die direct gratis bij aankoop kunnen worden verkregen
- Nadelen
- Sommige mensen maken dit niet af
- Uitgesteld voordeel
- Altijd nabehandeling
- Duurder dan direct
- Communicatief minder direct en dus minder effectief
- Groot aantal mensen zullen nooit meedoen aan deze acties
- Verpakking als premium verpakking krijgt een tweede gebruikswaarde
- Voordelen
- Zeer direct
- Communicatief vaak aantrekkelijk
- Weinig handling
- Geschikt voor realiseren van impulsaankopen en herhalingsaankopen
- Goed argument om extra distributie te krijgen
- Nadelen
- Gevaar van subsidiëring
- Aanpassingen aan verpakking zijn een kostbare aangelegenheid
- Kans op blokkeren van nog aanwezige voorraden met gewone verpakking
- Voordelen
- Diensten korting op of het gratis toegankelijk maken van bepaalde vormen van dienstverlening
- Voordelen
- Afhankelijk van promotietype
- Kan snel worden opgezet
- Kosten relatief laag
- Verbredend effect
- Opmerking: het is eerder een mogelijkheid tot invulling van andere actievormen, dus het is zinvol om dit promotieonderwerp te behandelen gezien de grote toename van promoties in de dienstensfeer
- Voordelen
- Winkelacties tijdelijke acties, ontwikkeld door individuele detaillisten of detailhandelorganisaties, gericht op het ondersteunen van bepaalde producten of groepen van producten of gericht op het creëren van traffic
- Voordelen
- Zeer directe vorm
- Snel op te zetten en op maat te snijden
- Relatief lage kosten
- Inspelen op nieuwe trends en hebben vaak een bepaald thema
- Voordelen