WAAROM IS DE ORGANISATIE ALS EEN IJSBERG EEN BELANGRIJK BEELD VOOR HET BEGRIP VAN ORGANISATIEGEDRAG?
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 998 keer
1. Gedrag
Handelingen die mensen uitvoeren
2. Organisatiegedrag
Handelingen die mensen op het werk uitvoeren
Organisatiegedrag, heeft zoals een ijsberg, een klein zichtbaar deel en een groot verborgen deel. Datgene we zien als we naar de organisatie kijken is het fysieke gedeelte: strategieën, doelstellingen, beleid en procedures, structuur, technologie, formele gezagsverhoudingen en de gezagslijn.
Het deel onder de oppervlakte zijn elementen waar de manager rekening mee moet houden, die invloed hebben op de werkwijzen van WN’s: attitudes, zienswijzen, groepsnormen, conflicten tussen mensen in groepen en informele interactie
-> Organisatiegedrag houdt zich bezig met
- Individueel gedag
Attitudes, persoonlijkheden, zienswijzen, leerprocessen en motivering
- Groepsgedrag
Normen, teambuilding, leiderschap en conflicten