Logo
Print deze pagina

Waardeketenanalyse

= bedrijfskolom, value chain

= omvat alle activiteiten die te maken hebben met de stroom en transformatie van goederen,

Leveranciers

Leveren de middelen waarmee het bedrijf in staat is waarde te genereren.

 niet alleen grondstoffen en onderdelen, maar ook kennis, personeel en machines.

Populair: uitbesteden van activiteiten: outsourcing

- meer kosten (wie kan het goedkoper?)

- kwaliteit (wie kan het beter?)

- flexibiliteit (wie kan makkelijker inspelen op veranderende behoeften?)

- betrouwbaarheid (welke zekerheid heb je als je het aan een ander overlaat?).

De onderhandelingsmacht van leveranciers: bepaald door de mate waarin tussen verschillende leveranciers concurrentie bestaat. Factoren die hierbij een rol spelen zijn onder meer:

- Het aantal leveranciers.

- De omvang van de leveranciers.

- De overstapkosten.

- Belang van inkooporders voor leverancier.

- Invloed op onze prijs of kwaliteit.

Intermediairs

Tijdens de externe analyse zijn 2 onderwerpen belangrijk

- onderhandelingsmacht van de intermediairs

- analyse van de gebruikte distributiekanalen.

Copyright © 2017. All rights reserved.