Waaier van effecten – constructieve en destructieve
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1326 keer
Zoals drankmixen kunnen verschillende marketingmixes heel uiteenlopende effecten hebben.
Dit geldt om te beginnen voor individuele instrumenten.
- Het effect kan klein of groot zijn, onmiddellijk plaatsvinden of meer ongemerkt op een wat later ogenblik, gewenst of ongewenst.
Marketingmixinstrumenten kunnen vooral gevolgen hebben voor de eigen aanbieding.
Ze kunnen ook weinig invloed hebben op het succes van de eigen aanbieding, maar vooral de vraag beïnvloeden voor alle aanbiedingen samen. (ook die van de concurrenten)
Vb. elektriciteitsprijzen beïnvloeden de private vraag nauwelijks op KT.
- Bij een prijsstijging zal het televisiekijken niet drastisch verminderen.
Op MLT en LT zou wel de vraag kunnen dalen naar elektrischwoonverwarming ten gunste van vb stookolieverwarming.
De ontlokte effecten kunnen een zichtbaar of onzichtbaar gedrag behelzen.
Vb. de klant wordt aangespoord om deze week Carrefour te bezoeken want in ieder verdeelpunt zijn 200 paar loopschoenen van Adidas beschikbaar aan een weggeefprijs.
- Dit is ontlokt een effect op KT
- De winkeltrafiek bij Carrefour is zichtbaar gedrag
Door deze actie wordt het imago van Adidas een beetje gevulgariseerd.
- De verhoogde merkbekendheid of beïnvloeding van het markbeeld is onzichtbaar gedrag.