Stimuli uit de omgeving
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 654 keer
- Beeld = dominant, overheersend: visuele elementen gebruiken in reclame, verpakking, kleur,…
- Kleur: symbolische waarden en culturele betekenis. Maar kleuren kunnen positieve of negatieve gevoelens opwekken en dus een positieve of negatieve bijklank krijgen.
Bv. rood = opwinding, blauw = ontspanning,…
- Geur: kan emoties, herinneringen opwekken en ze kunnen invloed hebben op de stemming en het koopgedrag. Bv. parfum, lavendelgeur in ziekenhuizen om te ontstressen
- Geluid: reclamejingles, achtergrondmuziek,…
Bv. Mojitofilmpje
- Aanraking: verkoopcontact, weefselstructuur van stoffen associëren met onderliggende producteigenschappen (kwaliteit).
Bv. satijn = hoge klasse en goede kwaliteit
- Smaak: producten moeten smaken als ze moeten, smaaktesten.
Bv. koffiesmaken.