Logo
Print deze pagina

Soorten referentiegroepen

- Formele groepen (= grote organisatie met herkenbare structuur: marketeers hebben hier invloed op + bv. uniform) vs informele groepen (= kleine informele groep: invloed op individuele consument + bv. familie, vrienden, klasgenoten,…).

- Lidmaatschapsgroepen (= waar je zelf bij zit, mensen die de consument werkelijk kent + bv. een groep vrienden) vs aspiratiegroepen (= mensen met wie de consument zich vereenzelvigd, die de consument bewondert + bv. acteurs, zangeressen,…).

- Identificatiegroepen (= mensen vergelijken zich met mensen die op hen lijken + ze worden er vaak door beïnvloed  vaak worden er dan geen bekende mensen of supermodellen gebruikt in de reclame).

- Associatieve referentiegroep (= referentiegroepen knn het gedrag positief beïnvloeden, hier wil je bijhoren) vs dissociatieve referentiegroep (= referentiegroepen knn het gedrag negatief beïnvloeden, hier wil je niet bijhoren).

- Virtuele gemeenschappen: - Bv. lid zijn op fb van nutella. = verzameling van mensen van wie de online interactie gebaseerd is op gedeeld enthousiasme voor en kennis van een specifieke consumptieactiviteit.

Copyright © 2017. All rights reserved.