Menu

Soorten referentiegroepen

- Formele groepen (= grote organisatie met herkenbare structuur: marketeers hebben hier invloed op + bv. uniform) vs informele groepen (= kleine informele groep: invloed op individuele consument + bv. familie, vrienden, klasgenoten,…).

- Lidmaatschapsgroepen (= waar je zelf bij zit, mensen die de consument werkelijk kent + bv. een groep vrienden) vs aspiratiegroepen (= mensen met wie de consument zich vereenzelvigd, die de consument bewondert + bv. acteurs, zangeressen,…).

- Identificatiegroepen (= mensen vergelijken zich met mensen die op hen lijken + ze worden er vaak door beïnvloed  vaak worden er dan geen bekende mensen of supermodellen gebruikt in de reclame).

- Associatieve referentiegroep (= referentiegroepen knn het gedrag positief beïnvloeden, hier wil je bijhoren) vs dissociatieve referentiegroep (= referentiegroepen knn het gedrag negatief beïnvloeden, hier wil je niet bijhoren).

- Virtuele gemeenschappen: - Bv. lid zijn op fb van nutella. = verzameling van mensen van wie de online interactie gebaseerd is op gedeeld enthousiasme voor en kennis van een specifieke consumptieactiviteit.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen