Soorten
- Mecenaat
- Idee van ondersteuning staat centraal puur het idee van “ik doe iets goeds en wil niet dat het bekent gemaakt wordt”
- Altruïstisch gemotiveerde steun
- Charitas
- Giften aan goede doelen geven organisatie de gelegenheid om zijn publieke profiel te versterken
- Altruïstisch gemotiveerde steun
- Sociale overwegingen belangrijke rol
- Geen onmiddellijk voordeel gezocht
- Gever heeft geen invloed op het optreden van de begunstigde of de gebruiker van de donaties geen controle
- Filantropie in bedrijfsleven
- Behalen van concurrentievoordeel
- Meer voordeel uit geplande uitgaven dan ongeplande, eenmalige donaties donaties kunnen zo een onderdeel worden van een proactieve communicatiebenadering
- Schenker zorgt dat filantropische activiteiten nauw verbonden zijn met het bedrijf of zijn doelstellingen
- Tegenprestatie voor ondersteuning
- Geïntegreerd in het DNA van het bedrijf het moet doorgetrokken worden doorheen heel de onderneming
- Cause-related marketing
- Gekoppeld aan commerciële doelen van de onderneming
- Financiële bijdragen aan goede doelen en liefdadige organisaties in ruil voor publiciteit en associatie
- Belangrijkste doel = imago-exploitatie + hoop op verbeterde bedrijfsreputatie
- Gebaseerd op commerciële transactie ≠ altruïstisch
- Eigen klanten behouden + nieuwe klanten winnen
- Motiveren van werknemers + aantrekken van nieuwe werknemers
- Cross-marketing (vb.: Pampers en Unicef)
- Sponsoring
- Procesgerichte invalshoek (planning, implementatie, controle)
Geheel van beslissingen | Type sponsoring | Welke stakeholders | Welke gebieden | Te bereiken doel |
|
- Sponsoring vs reclame