Menu

Soorten

  • Mecenaat
    • Idee van ondersteuning staat centraal  puur het idee van “ik doe iets goeds en wil niet dat het bekent gemaakt wordt”
    • Altruïstisch gemotiveerde steun
  • Charitas
    • Giften aan goede doelen  geven organisatie de gelegenheid om zijn publieke profiel te versterken
    • Altruïstisch gemotiveerde steun
    • Sociale overwegingen  belangrijke rol
    • Geen onmiddellijk voordeel gezocht
    • Gever heeft geen invloed op het optreden van de begunstigde of de gebruiker van de donaties  geen controle
  • Filantropie in bedrijfsleven
    • Behalen van concurrentievoordeel
    • Meer voordeel uit geplande uitgaven dan ongeplande, eenmalige donaties  donaties kunnen zo een onderdeel worden van een proactieve communicatiebenadering
    • Schenker zorgt dat filantropische activiteiten nauw verbonden zijn met het bedrijf of zijn doelstellingen
    • Tegenprestatie voor ondersteuning
    • Geïntegreerd in het DNA van het bedrijf  het moet doorgetrokken worden doorheen heel de onderneming
  • Cause-related marketing
    • Gekoppeld aan commerciële doelen van de onderneming
    • Financiële bijdragen aan goede doelen en liefdadige organisaties in ruil voor publiciteit en associatie
    • Belangrijkste doel = imago-exploitatie + hoop op verbeterde bedrijfsreputatie
    • Gebaseerd op commerciële transactie  ≠ altruïstisch
    • Eigen klanten behouden + nieuwe klanten winnen
    • Motiveren van werknemers + aantrekken van nieuwe werknemers
    • Cross-marketing (vb.: Pampers en Unicef)
  • Sponsoring
    • Procesgerichte invalshoek (planning, implementatie, controle)

Geheel van beslissingen

Type sponsoring

Welke stakeholders

Welke gebieden

Te bereiken doel

  • Analyse
  • Planning
  • Organisatie
  • Uitvoering
  • Coördinatie
  • Controle
  • Geld
  • Diensten
  • Knowhow (kennis doorgeven)
  • In natura
  • Individuen
  • Groepen
  • Instellingen
  • Organisaties
  • Instanties
  • Gebeurtenissen
  • Sport
  • Cultuur
  • Goede doelen
  • Milieu
  • Radio en TV
  • Educatie
  • Commercieel voordeel
  • Psychologisch voordeel
  • Voordeel voor de organisatie

  • Sponsoring vs reclame

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen