Logo
Print deze pagina

Relatiemanagement vs reputatiemanagement

- Relatiemanagement

  • Relatie = relevant voor de stakeholders die een band hebben met het bedrijf (vb.: leveranciers, werknemers,…)
  • Relatiemanagement = term die gebruikt wordt als je een bedrijf hebt die vooral in bestaande stakeholders gaat investeren  bestaande relaties onderhouden
    • Relaties die al een band hebben met het bedrijf staan centraal
    • Vaak als synoniem voor PR

- Reputatiemanagement

  • Reputatie
    • Goed  bedrijf ondersteunen en onderscheiden van concurrentie
    • Relevant voor mensen die geen directe band met het bedrijf hebben
    • Commercieel geformuleerd concept  onderscheidend
  • Reputatiemanagement = nieuwe relaties aanknopen met stakeholders die enkel op de hoogte zijn van de reputatie van het bedrijf  investeren in toekomstige stakeholders

ð In de praktijk: beide termen door elkaar, maar de nadruk ligt op reputatiemanagement

- Spin = wat er ook gebeurt met het bedrijf, je blijft positief om je bedrijf toch te verkopen (~ mensen manipuleren en voorliegen)

  • Negatieve vorm van PR om ten allen tijden goed in de pers te komen en waarbij niet ethisch wordt omgegaan met de waarheid
  • Enorm gelinkt aan de politiek  bij politiek probeert men ook met veel blabla elk soort statement te verkopen
Copyright © 2017. All rights reserved.