Relatiemanagement vs reputatiemanagement
- Relatiemanagement
- Relatie = relevant voor de stakeholders die een band hebben met het bedrijf (vb.: leveranciers, werknemers,…)
- Relatiemanagement = term die gebruikt wordt als je een bedrijf hebt die vooral in bestaande stakeholders gaat investeren bestaande relaties onderhouden
- Relaties die al een band hebben met het bedrijf staan centraal
- Vaak als synoniem voor PR
- Reputatiemanagement
- Reputatie
- Goed bedrijf ondersteunen en onderscheiden van concurrentie
- Relevant voor mensen die geen directe band met het bedrijf hebben
- Commercieel geformuleerd concept onderscheidend
- Reputatiemanagement = nieuwe relaties aanknopen met stakeholders die enkel op de hoogte zijn van de reputatie van het bedrijf investeren in toekomstige stakeholders
ð In de praktijk: beide termen door elkaar, maar de nadruk ligt op reputatiemanagement
- Spin = wat er ook gebeurt met het bedrijf, je blijft positief om je bedrijf toch te verkopen (~ mensen manipuleren en voorliegen)
- Negatieve vorm van PR om ten allen tijden goed in de pers te komen en waarbij niet ethisch wordt omgegaan met de waarheid
- Enorm gelinkt aan de politiek bij politiek probeert men ook met veel blabla elk soort statement te verkopen