Menu

Positioneringsstrategieën

- Prototype

  • Prototype = merk dat alle positieve en negatieve eigenschappen heeft die de categorie bepalen
  • Weg naar het leiderschap
  • Vb.: Disney

- Rationele benefit

  • Als eerste of als beste invulling geven aan rationele aspecten van een behoefte
  • Rationele benefit = USP
  • Vb.: Dash

- Emotionele benefit

  • Een goed gevoel, een glimlach, een prettige gedachte,…  kunnen invloed hebben op het moment van de keuze
  • Vb.: Parfum

- Waarde

  • Merken proberen aansluiting te zoeken op basis van relevante waarden (drijfveren)
    • Streven naar geluk, vrijheid, vriendschap, veiligheid
  • Vb.: Libelle

- Moment

  • Tijd kan een doorslaggevende rol spelen  moment van consumeren
  • Vb.: Kit-kat, Coca-Cola, Cup a soup

- Prijs

  • Aspect “prijs” vinden mensen zeer belangrijk
    • Retail  lage-prijspositionering (vb.: Aldi, Hema, C&A)
    • Hoge prijs = goede basis voor positionering  hoe duurder, hoe beter
  • Vb.: Colruyt, Apple

- Doelgroep

  • Bepaalde doelgroep voor ogen hebben
  • Vb.: Pepsi, L’Oreal, Bank van Breda

- Distributiewijze

  • Gemakkelijk te verkrijgen?
  • Vb.: Tupperware  enkel via demonstraties

- Design

  • Verschijningsvorm of verpakking is zeer belangrijk
  • Vb.: Apple, Alessi

- Mentaliteit

  • Producten en diensten lijken op elkaar  onderscheiden door mentaliteit
  • Vb.: Sony

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen