Menu

Positioneringspotentieel

Positioneringspotentieel

- Relevantie in de toekomst

  • Wat zijn de trends in de markt?  inspelen op de trends
  • Wat zijn macro-economische ontwikkelingen?
  • Juridische en politieke ontwikkelingen?

ð Toekomstbeeld kan dienen als inspiratie voor mogelijke positioneringsrichtingen

- Relevantie voor de doelgroep

  • Mensen slaan alleen die merken op die relevant zijn
    • Gestoeld op rationele en emotionele gronden
    • Geen statistisch gegeven  je kan beïnvloeden

ð Je kan je positioneren zoveel als je wilt, maar je moet je doelgroep aanspreken (vb.: fabrikant rollators  niet jong en hip)

- Onderscheidend vermogen

  • Het brein voegt pas een merk toe als dit product zelf iets heeft toe te voegen aan het merk

- Fit met de huidige positionering

  • Een positionering wordt vaak ingevuld door een belofte te doen aan de doelgroep  niet elke belofte wordt door een doelgroep serieus genomen
    • Belofte is geloofwaardig als het te rijmen valt met de bestaande associaties

- Waarmaken van gewekte verwachtingen

  • Positioneren = verwachtingen creëren
  • Belofte moet ook waargemaakt worden, anders komt het als een boomerang terug
  • Belofte niet nakomen  dan komt je merk in de categorie van onbetrouwbare merken

- In lijn met de businessdoelstellingen en ambities

  • Elke positionering moet impliciet of expliciet gerelateerd zijn aan de doelstellingen van het bedrijf

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen