Menu

Overleg volgens het linking pin-model

Het linking pin-model: zorgt voor coördinatie tussen verschillende hiërarchische niveaus in de organisatie vanaf het strategisch management tot en met de frontlijn.

  • Het model gaat ervan uit dat een frontlijnmanager leiding geeft aan een groep frontlijnmedewerkers. Vanuit deze rol voert hij regelmatig overleg met hen.
  • Tegelijkertijd maar de frontlijnmanager deel uit van een groep frontlijnmanagers én een middenmanagent.

De frontlijnmanager is dus een linking pin, oftewel verbindingsschakel: hij zit immers in overleggroepen voorin én meer naar achteren in de organisatie.

Het linking pin-model geeft frontlijnmanagers een zekere mate van autonomie. Men houdt zich namelijk bezig met zaken waarvoor men op dat niveau verantwoordelijk is. De genomen beslissingen mogen echter niet in strijd zijn met die van het middenmanagement of strategisch management.

  • Het linking pin-model zorgt ervoor dat de informatie van de frontlijn naar achteren gaat en omgekeerd. Het stelt medewerkers in staat wensen en ideeën aan het management te communiceren.

Voorbeeld overleg door middel van het linking pin-systeem:

  • De directie vergadert wekelijks op maandagmorgen.
  • Ieder directielid vergadert tweewekelijks met zijn afdelingshoofden in het managementteam uiterlijk op dinsdagmiddag na de directievergadering.
  • Ieder afdelingshoofd vergadert tweewekelijks met zijn teamleiders in een Afdelingsvergadering uiterlijk vrijdag na de

MT-vergadering.

  • Iedere teamleider voert eenmaal per maand overleg met zijn medewerkers.

Naast het linking pin-principe bij (werk)overleg zijn er ook andere overlegvormen mogelijk tussen leidinggevenden en de frontlijn. Denk hierbij aan bilaterale overlegvormen van een frontlijnmanager met zijn medewerkers.

Bilaterale overlegvormen: zijn minder (voor-)gestructureerd.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen