Onderzoek en evaluatie in PR
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 789 keer
Waarvoor wordt onderzoek vooral gebruikt in PR:
- Voor de bepaling van PR-problemen
- Vb.: een bedrijf heeft een slecht imago in de media en gaat naar een pr-adviesbureau. Het bureau zal eerst grondig onderzoek doen om de oorzaken voor het imagoprobleem te vinden. (Interne en externe omgevingsfactoren die organisatie beïnvloeden? Publieksgroepen? Wat weten ze en hoe denken ze over de belangrijke onderwerpen?...)
- Om PR-plannen en –voorstellen te beoordeling (vb.: haalbaarheid)
- Verschillende elementen testen door verschillende maatregelen vóór implementatie van het plan
- Beoordeling door deskundigen
- Checklijsten met criteria
- Boodschappen testen in focusgroep besprekingen
- Steekproef onder het belangrijkste publiek
è Kan leiden tot veranderingen in het programma
- Tijdens programma-installatie
- Procesresearch: doel = prestatie van het communicatieprogramma verbeteren
- Vindt plaats terwijl het programma al wordt uitgevoerd
- Stelt pr-medewerker in staat om campagne-elementen te wijzigen (vb.: boodschap, kanaal, strategie,…)
- Correcties maken naar omstandigheden en kwesties die tijdens het planningsproces niet voorzien waren
- Om de impact van een programma te meten
- Met betrekking tot doelen en doelstellingen