Menu

Niet-klant-publieken

Marketingbeoefenaars worden tegenwoordig namelijk niet uitsluitend geconfronteerd met de wensen van afnemers. Zij moeten meer en meer positief anticiperen en reageren op wensen en eisen van andere groepen, veelal belangengroepen. In eerste instantie waren het de vakbonden die de belangen van de consumenten ter harte namen, vervolgens de consumentenorganisaties die de belangen van de consumenten verdedigden, later nog de overheid die tal van reglementeringen het doen en laten van de ondernemingen in goede banen probeerde te leiden, en vanaf de jaren 60 allerlei milieuorganisaties.

Marketers kunnen al lang niet meer uitsluitend kijken naar de traditionele aspecten van hun product maar moeten tevens rekening houden met de maatschappelijke thema’s die raakpunten hebben met de ondernemingsactiviteiten.

De uitwisseling wordt hier als een centraal concept gesteld. Het gaat om het uitwisselen van waarden tussen eender welke partijen. In deze optiek komt marketing te voorschijn als een geheel van activiteiten los van instellingen of structuren.

Iedere organisatie heeft te maken met een aantal publieken: werknemers, leveranciers, wederverkopers, concurrenten, media,… Men zou ten onrechte kunnen menden dat een organisatie permanent marketingrelaties onderhoudt met al deze groepen. Dat is onjuist.

û Een organisatie heeft niet altijd contact met al deze publieken

û Dit contact vertoont niet steeds een marketingkarakter

û De intensiteit van bepaalde organisatie-publiekrelaties zal situatiegebonden zijn en zich dus wijzigen in de tijd

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen