Motivatieconflicten
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1706 keer
Tegenstrijdige motivaties en doelen die men niet allemaal kan realiseren het nastreven van het ene doel is in strijd met het nastreven van een ander doel
- Toenadering-toenadering: kiezen tussen 2 merken. Je wil ze allebei even graag en je kan niet kiezen. Hoe speel je daarop in als reclamemaker? D.m.v. de opties van je product: je moet je positief onderscheiden van de concurrent
Bv. 2 dezelfde auto’s maar een ander merk. Partner: duurder maar betere remmen. Citroën: goedkoper maar slechtere remmen.
- Toenadering-vermijding: er komt een negatief kantje aan de keuze
Bv. Je wilt een auto hebben, maar je hebt niet genoeg geld.
- Vermijding-vermijding: twee negatieve kanten
Bv. als je geen groenten eet word je ziek, maar je wil niet ziek worden alternatief kiezen (vb.: knorr vie) en de negatieve kanten verzachten