MM, cultuur en vervlakking
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1082 keer
Opkomst van nieuwe MM
→ bezorgdheid & vooroordelen
→ hoge verwachtingen [beide posities ongegrond]
CULTUURPESSIMISME:
Cultuurpessimisten hebben kritiek op bijna alles wat massamedia, in het bijzonder de televisie, bieden. Zij behoren vaak tot de ‘elite’ en vermelden nadrukkelijk dat men hen zelden voor de buis of met Story of Privé zal betrappen.
- gaat uit van verschillende niveaus van cultuur
- op fabrieksmatige wijze vervaardigd & ordinair uitgebuit
- consument blijft er passief bij / vraagt geen actieve deelname
- massacultuur kan de elite “corrumperen”
- als media al elitecultuur doorgeven, maken ze het goedkoop
- boodschappen ondergaan altijd de invloed van het kanaal waardoor ze
worden doorgegeven
Andere gevaren van massacultuur:
- geeft autoritaire politieke systemen een kans, doordat ze passief publiek
kweekt
- media verdoven eerder dan dat zij wakkerschudden
- media verminderen de creativiteit (kijkers leren slikken wat hun aangeboden
wordt)
CULTUUROPTIMISME
Cultuuroptimisten geloven niet dat de media zoveel kwaad doen.
Grootste invloed op cultureel niveau: gezin, school, kerk,…
→ NIET: alleen media!
- Opleiding (hoe verder men opgeleid is, des te meer zal men zich cultureel interesseren)
- Werkelijk passiever maken? Neen
Introduceert nieuwe sporten,…
- Zakt cultuur werkelijk ineen? Neen
Toenemende museum-, concert-, toneel- en bibliotheekbezoek + boekenverkoop over de hele wereld neemt toe
- Cultuurpessimisten vertekenen de geschiedenis
- Heeft massacultuur iets goed verdrongen?
- Massacultuur is beter voor de massa dan alles wat ze daarvoor ooit had
Debat = onbeslist…